![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Namn: Troll |
Kategori: Match |
Skickat: 21:19 - tor 18 jan 2018 |
Jag säger mora-modellen, Kvalmotståndarna kommer att leka med dessa dåliga spelare. Detta är godnatt. |
Namn: kp |
Kategori: Match |
Skickat: 21:18 - tor 18 jan 2018 |
Är du nöjd nu Hermodsson? Har laget dåliga spelare så blir det inte bättre med nya tränare.Du ser nog till att laget återvänder till HA... känn dig stolt. Du borde sett till at få en ny målvakt där finns den största bristen i laget. FY fn så dåligt agerat. |
Namn: Janne |
Kategori: Match |
Skickat: 21:17 - tor 18 jan 2018 |
Ja du Rose’n,det här kan du väl inte stå och säga att det va ganska ok pinsamt dåligt,det finns ingen fart i laget längre o ingen vilja,tydligen en väldig ångest |
Namn: Godmode |
Kategori: Match |
Skickat: 21:16 - tor 18 jan 2018 |
Vad är det som har hänt egentligen? |
Namn: Utflyttad |
Kategori: Match |
Skickat: 21:14 - tor 18 jan 2018 |
Undrar om det var så smart att byta tränare inför en sådan viktig vecka som denna? Känns inte som att det blev någon effekt i varje fall. |
Namn: HaksnOlsen |
Kategori: Match |
Skickat: 21:12 - tor 18 jan 2018 |
Tråkigt, det ser inte bra ut. Att Bibic gjorde mål och inte gjort det tidigare under säsongen är riktigt nerslående. |
Namn: KG |
Stad: Mora |
Kategori: Match |
Skickat: 21:09 - tor 18 jan 2018 |
Inte många rätt idag. Backarna bjuder ju hela tiden på målchanser. Vill 77,3 o 6 spela hockey eller vill dom åka hem? Nilsson och Brom'e verkar också ha tröttnat helt. |
Namn: Golfaren |
Kategori: Hockey |
Skickat: 20:33 - tor 18 jan 2018 |
Gordie> För min del med. Trumma ger ingenting och inte klappor heller. Mycket mäktigare utan. Väldigt monotont med trumma som låter mer än rösterna.
Nu kömpar vi morafans. Vinfår inte gräva ner oss det kan vända! |
Namn: Ola |
Länk: http://www.mik.se/matchchat/ |
Stad: Täby |
Kategori: Match |
Skickat: 20:05 - tor 18 jan 2018 |
Janne>
Om pågående matchen skriver vi på chatten. |
Namn: Najso |
Kategori: Forening |
Skickat: 19:45 - tor 18 jan 2018 |
Jag tycker kritiken mot PH är berättigad och jag kan bara instämma i vad som sades i studion. Det är många konstiga och suspekta beslut som har kommit genom åren. Jag har fullt förtroende för honom som klubbdirektör men tycker han bör hålla sig borta från de sportsliga besluten. |
Namn: Tore |
Kategori: Annat |
Skickat: 18:58 - tor 18 jan 2018 |
Vad blev sagt om PH/Mora ik? |
Namn: Godmode |
Kategori: Match |
Skickat: 18:46 - tor 18 jan 2018 |
Dom tar alla tillfällen dom kan att spy över Mora, särskilt den uppblåsta herren med håravfall till höger om Björn. |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Match |
Skickat: 18:44 - tor 18 jan 2018 |
Cmore kritiserar PH starkt och driver med MIK. Väldigt provoserande. Undrar hur PH reagerar på detta. |
Namn: P |
Kategori: Hockey |
Skickat: 17:54 - tor 18 jan 2018 |
Dt: " Målkungen tillbaka i Mik"
Ha ha ha ha ha. 28:e plats i shl:s målliga Okey okey, Mik:s målkung........ |
Namn: Utflyttad |
Kategori: Match |
Skickat: 17:47 - tor 18 jan 2018 |
Inga coacher än på laguppställningen? |
Namn: Lassie |
Länk: http://stats.swehockey.se/Game/Events/347470 |
Stad: 79531 |
Kategori: Match |
Skickat: 17:41 - tor 18 jan 2018 |
Lineups till kvällens drabbning. En del ändringar i MIK:s lag & John Persson spelar igen. |
Namn: Gordie |
Kategori: Hockey |
Skickat: 17:34 - tor 18 jan 2018 |
För min del skulle både klappor och trummor kunna förbjudas. Ljungbergs basröst fungerar utmärkt som draghjälp. |
Namn: Jonte |
Länk: http://www.moraik.se/artikel/gsb3ajcke-33ni1/tv-studio-mik-vecka-3 |
Stad: Sigtuna |
Kategori: Forening |
Skickat: 15:19 - tor 18 jan 2018 |
Roliga nyheter för ungdomsverksamheten.
|
Namn: Ola |
Länk: https://sportbloggare.com/dragskott/den-allsvenska-klubben-tar-bort-klapporna-om-nagon-tar-illa-upp-sa-ska-det-naturligtvis-inte-saeljas |
Stad: Råsta |
Kategori: Hockey |
Skickat: 14:21 - tor 18 jan 2018 |
Bra agerat SSK! |
Namn: P |
Kategori: Hockey |
Skickat: 00:54 - tor 18 jan 2018 |
I kväll möter vi ett mycket formstarkt lag.
Rögle har tagit 14 poäng dom senaste 7 omgångarna, Mik har tagit 6 poäng dom senaste 7. Hoppas nu att Rosen/Herman effekten märks lite i alla fall, + att MIK är ett litet "spöke" för Rögle(5-1 och 6-1 till MIK i dom tidigare mötena) KÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄMPA MOOOOORA |
Namn: KG |
Stad: Mora |
Kategori: Match |
Skickat: 22:07 - ons 17 jan 2018 |
Vill önska de nya tränarna och laget lycka till mot Rögle. Spela nu enkelt i egen zon. Hellre en icing än detta vridande och vändande i egen zon. Först på pucken och ut med den.
Lägg fler puckar på mål, allt kan hända. I pp sätt in Emil Aronsson och låt han stångas framför mål. Det gjorde Collinton flera gånger med lyckat resultat. Heja laget ovan Siljan visa nu den rätta viljan! |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:59 - ons 17 jan 2018 |
Haga gjorde flera bra matcher innan skadan. Speed och bra teknik. Han kan komma tillbaka till det igen. Tyckte Haga vara mera allert än Hartmann. |
Namn: P |
Kategori: Hockey |
Skickat: 21:50 - ons 17 jan 2018 |
Ja visst ska vi väl det Janne. 1 mål på 21 matcher i Mik, dessutom VÄLDIGT loj |
Namn: Janne |
Kategori: Match |
Skickat: 21:29 - ons 17 jan 2018 |
Oj vilket fint mål Haga gör i AIK mot Björklöven,ta hem han |
Namn: Godmode |
Kategori: Hockey |
Skickat: 19:55 - ons 17 jan 2018 |
Strunta i att svara användaren "m" han är nog ett troll. |
Namn: Ludde |
Kategori: Hockey |
Skickat: 19:28 - ons 17 jan 2018 |
P: är övertygad att INGEN i laget är nöjd med sin prestation, nu kanske spelarna lyfter
M: vad är du ute efter? |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Forening |
Skickat: 19:26 - ons 17 jan 2018 |
Intressanta tankar av Forsberg. Håller fullständigt med att juniorerna är viktiga för verksamheten. Jag har varit inne på detta under längre tid. Utveckla talanger! Frågan är hur det kommer att gå, men det är viktigt att spänna bågen. Jag har hört en del högtflygande planer som inte fungerat, men en del gör det. Det akuta nu är att få in någon bra tränare så att inte det går på samma sätt som senaste sejouren. Tränarna måste få med alla spelarna på båten. Det är ju många olika personligheter. |
Namn: Ola |
Stad: Täby |
Kategori: Match |
Skickat: 19:05 - ons 17 jan 2018 |
M>
Jag vet vad jag menar när jag skriver något. Var det något mer du ville? |
Namn: P |
Kategori: Hockey |
Skickat: 17:45 - ons 17 jan 2018 |
Jag tror och hoppas verkligen att vi får se ett bättre MIK nu.
Hoppas att tränarbytet får spelarna att lyfta, för jag kan bara komma på en som har spelat som man kan förvänta sig och t.o.m bättre och det är Robin Johansson, resten kan absolut bättre. Dom senaste 16 omgångarna så har exempelvis Matt Bailey gjort 3 mål=0,18 mål/match Jacob Nilsson 2 mål=0,12 mål/match John Persson 1 mål=0,06 mål/match Ja ni ser ju, dessutom, Lagace 3 mål på 35 matcher!?!?!?!? Dom flesta kan mycket bättre bara dom kämpar och spelglädjen kommer tillbaka Draken lyfter i motvind |
Namn: M |
Kategori: Match |
Skickat: 16:55 - ons 17 jan 2018 |
Ola > Du menar han har fått sparken både i shl och ha |
Namn: Emmet |
Länk: http://www.hockeymagasinet.com/article/sa-vill-forsberg-lyfta-mora-talangutveckling-ar-ett-maste-for-att-lyckas |
Kategori: Hockey |
Skickat: 16:06 - ons 17 jan 2018 |
"Så vill Forsberg lyfta Mora." |
Namn: SamPa |
Stad: Bålsta |
Kategori: Forening |
Skickat: 15:56 - ons 17 jan 2018 |
Patrik Ross vad har han åstadkommit där han varit då tror jag mer på Johan Rosén faktiskt, han kommer säkert vilja visa vad han kan göra känns lugn och stabil. Det är skillnad att vara ass och Headcoach nu får han ju styra som han själv vill. |
Namn: Ola |
Stad: Råsta |
Kategori: Match |
Skickat: 15:22 - ons 17 jan 2018 |
m>
Johan Rosén har varit ass tränare i både SHL och HA. |
Namn: m |
Kategori: Match |
Skickat: 15:10 - ons 17 jan 2018 |
Skulle vilja veta vilka tränarmeriter dessa nya herrar i båset har
,och om dom verkligen har tränarlicenser |
Namn: Forslund |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:39 - ons 17 jan 2018 |
Man kan verkligen diskutera tränarbytet fram och tillbaka hur länge som helst, men är ju bara att konstatera att det är som det är. Jag håller med PH om att tränarna inte fått laget att prestera som förväntat, även om man tabellmässigt hittills presterat bra. Alla som sett matcherna på slutet har väl sett att något inte stämmer. Starkt att agera innan det är försent!
På samma sätt får vi väl se om Rosén och Hermansson är tillfälligt eller permanent. Hade jag varit ansvarig så hade jag lagt alla pengar föreningen har på att klara sig kvar i år, inklusive en erfaren tränare som kan få laget att prestera. Men om Rosén och Hermansson får en succéstart nu så är det såklart bara att låta de vara kvar. Önskenamn för min del att hoppa in i båset nu är Mitell eller Per Johansson (tidigare MIK, nu ass i Frölunda). Ännu viktigare är att värva en toppmålvakt. |
Namn: Manno88 |
Länk: https://t.co/V2ECDfKnZC |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 11:43 - ons 17 jan 2018 |
Panikdrag eller genidrag? |
Namn: Lassie |
Stad: 79531 |
Kategori: Forening |
Skickat: 23:47 - tis 16 jan 2018 |
F.MIK>
Twittrade om det här för två dagar (20180114 23.08) sedan (svar till @MrMadhawk) "@MrMadhawk Hörde nyss från spåret vid Hemus att Sean Horcoff & Marian Hossa bränner lagg inför Kort Vasan - kanske Vasaloppet, men då hinner de ej fram till de avslutande SHL omgångarna, tyvärr!"... Jag skämtade (kanske) :p...pga alla andra svar som kommit in till Hökens konto om varför/när & vem/vilka andra tränare, skulle ta över efter M.K/M.J! ;) |
Namn: Sofia |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 23:43 - tis 16 jan 2018 |
Det är inte en dålig idé ... |
Namn: F MIK |
Länk: http://www.acast.com/hockeystudion/-15-buffalowings |
Kategori: Forening |
Skickat: 21:23 - tis 16 jan 2018 |
Lyssna på första 20 min. Kolla sedan i Hemus om han är där :) |
Namn: Steff |
Kategori: Forening |
Skickat: 16:25 - tis 16 jan 2018 |
Sundby gick in i väggen å kunde knappt sova på nätterna.... Det blev helt enkelt för mycket för honom, man måste tänka på sin hälsa i första hand.... Sundby gjorde det kanonbra så länge han var med |
Namn: Kurtan |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 16:18 - tis 16 jan 2018 |
Hermodsson åker med till helgen. För att skriva med Ross kan man ju undra. |
Namn: Ola |
Stad: Täby |
Kategori: Match |
Skickat: 15:45 - tis 16 jan 2018 |
m>
Klart strax innan matchen mot Rögle. :) |
Namn: Kurtan |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 15:44 - tis 16 jan 2018 |
Ross kan vara ett namn. Nu tycker jag vi överlåter till sportcheferna att agera i detta.
Alla med frågor ta det på medlemsmötet! |
Namn: m |
Kategori: Match |
Skickat: 15:36 - tis 16 jan 2018 |
patrik ross som tränare |
Namn: SamPa |
Stad: Bålsta |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:52 - tis 16 jan 2018 |
Tycker personligen att Mora IK gjort det bra såhär långt de är trots allt nykomlingar och har uppenbarligen kvaliteter som gör att de kan tampas med betydligt namnkunnigare lag. Energin har inte riktigt funnits där på slutet men det tror jag faktiskt Johan Rosén och Daniel Hermansson kan medverka till att leverera. Sedan de som gör en stor sak av att Johan Rosén inte har levererat det känns bara löjligt man får betänka att han enbart varit Ass coach tidigare. Nu får han ju huvudansvaret så det är ju en helt annan puck.
Oavsett så tycker jag Mora IK har gjort det bra och kan de hitta tillbaka till spelet som de hade så blir det inget kval heller. Nu behövs lugn och ro samt en nollställning av laget dags för nya kapitel att skrivas i Mora IKs historia. Skall försöka se en match live i Mora verkar vara sjuk stämning. |
Namn: SamPa |
Stad: Bålsta |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:39 - tis 16 jan 2018 |
Sorry för mina felstavningar av Collitons namn. När det gäller Sundby så är det ett antagande av att det kan ha funnits delade meningar kring lagbygget. Det är ju trots allt ytterst Sportchefen som byggt laget och sålt in rollerna till spelarna. Ser man på händelseutvecklingen (utlån samt nyrekryteringar) är det ett högst kavlificerat antagande att det kan varit delade meningar vad det gäller lagbygget. Däremot är det inte säkert att det var så, antar att det är något vi inte kommer få reda på heller. Det är ju spekulation från min sida enbart, det jag skriver eller har åsikter kring är enbart mina egna tankar och perspektiv. |
Namn: Jonte |
Stad: Sigtuna |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:37 - tis 16 jan 2018 |
Steff; Jag är ganska säker på att vi är fler som vill veta den verkliga anledningen till att Sundby slutade. Jag vill iaf också veta. |
Namn: #91 |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:15 - tis 16 jan 2018 |
Steff:
Ge oss den verkliga anledningen tack! |
Namn: Steff |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:08 - tis 16 jan 2018 |
Sundby |
Namn: Steff |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:08 - tis 16 jan 2018 |
samPa: Vet du verkligen anledningen för att Sundy slutade? Eller vill du veta det? |
Namn: Ola |
Stad: Täby |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:01 - tis 16 jan 2018 |
Kvile87>
Han heter Colliton. Inte avColliton. |
Namn: Kvile87 |
Stad: Uppsala |
Kategori: Forening |
Skickat: 13:39 - tis 16 jan 2018 |
Resenären:ja absolut. Sampa: Ursäkta mig, inte meningen att vara dryg. En hel del vettiga synpunkter. Kan tyvärr inte låta bli att störa mig på felstavningar av avColliton. |
Namn: Resenärn |
Kategori: Forening |
Skickat: 12:38 - tis 16 jan 2018 |
Nåja, någonting mer hade han väl ändå att säga |
Namn: Bengt |
Stad: Rättvik |
Kategori: Forening |
Skickat: 12:13 - tis 16 jan 2018 |
Kvile87: Att inte dom två blev tillfrågade att ta över. Närmare Colliton kommer vi väl aldrig. Hade nog blivit kanon. |
Namn: Kvile87 |
Stad: Uppsala |
Kategori: Forening |
Skickat: 11:54 - tis 16 jan 2018 |
Vilka är de här Collington och Collinton? |
Namn: SamPa |
Stad: Bålsta |
Kategori: Forening |
Skickat: 11:45 - tis 16 jan 2018 |
MAO: Tycker det är lite konstigt resonerat av dig att halva laget inte håller SHL mått. Spelare kommer ju i regel från lägre serier konstant och lyckas etablera sig efter ett tags spelande. I min värld tycker jag att Mora IKs rekryteringsstrategi varit intressant, ha tillgång till en stor trupp kryddat med importer.
Anders Sundby med stöd av Collington har värvat en intressant trupp med många spelare som varit tongivande i HA några av dom har dessutom varit det under fler säsonger än enbart en. I sina bästa stunder har några av dom varit riktigt bra och det är väl därför man valt att ha en bred trupp medvetna om att det kommer att komma dippar. Trodde att det skulle bli en bra med en bred trupp dåmdetbger förutsättningar för en konkurrensutsatt miljö som utvecklar spelarna. Men så har det inte blivit, istället lämnade Anders Sundby under säsongen, enligt mig borde man anat ugglor redan då att något var fel. Efter att Sundby lämnat tycker jag man kunnat se ett mönster spelare som rekryterats av Sundby/Collinton inte varit något som Karlin/Johansson trott på. När väl Sundby lämnade ökade spelarutlånen samtidigt som nyrekryteringarna drog igång. Enligt mig till nackdel för laget, man måste ändå komma ihåg att spelarna är människor och att de som värvats har köpt hur Mora IK sett på dom, klart att det blir oroligt om man lever i en organisation där man helt plötsligt ser att ens lagkamrater lånas ut en efter en samt att man rekryterar nytt. Det skickar ju rätt galna signaler till laget, uppenbarligen trodde både Anders Sundby och Jeremy Collington på laget, den förstnämnda såpass att han valde att lämna när laget alltmer verkar ha blivit ifrågasatt. Med många oetablerade SHL spelare är det märkligt att man inte använt truppen för att skapa en sund miljö med en bra och öppen konkurrens som driver och ger en bra spelarutveckling över tid. En stor spelartrupp medger detta då de flesta i truppen inte har tidigare SHL erfarenhet eller kan sägas vara etablerade SHL spelare. Jag har tidigare varit kritisk till att man inte spelat konstellationer där man med säkerhet vet att det finns en god kemi spelarna mellan. Tycker även att konkurrenssituationen i laget varit alldeles för låg, vissa avfärdas medan andra som underpresterar får fortsatt förtroende det vet alla vad som kommer ut av ett sådant upplägg. De som priviligeras utvecklar ett beteende där man gnäller på andra av den anledningen är det viktigt att hålla ordning på ledarskapet så att gruppen känner att vi alla lever under samma principer. |
Namn: naiso |
Länk: http://www.hockeysverige.se/2018/01/15/nye-mora-tranaren-var-inget-snack-om-att-jag-skulle-kora/ |
Kategori: Forening |
Skickat: 10:49 - tis 16 jan 2018 |
Hallå! |
Namn: Najso |
Kategori: Forening |
Skickat: 10:39 - tis 16 jan 2018 |
Ny tränare? Snälla inte en Tommy Samuelsson, Perra, Roger Melin-typ. Det hade varit ett extremt stort steg tillbaka. Det namnet jag skulle vilja se är Klas Östman som idag är ass tränare i Linköping. Jag har förstått det som att han är väldigt uppskattad som ledare och duktig på att utveckla spelare. Har varit assisterande i många år nu och är säkert mogen för ett större ansvar. Dock verkar han väldigt rotad i Linköping och vill kanske inte flytta, men ett jobb som huvudtränare skulle säkert locka. Tyvärr har han ett förflutet i leksand vilket såklart är ett minus...
Utan att veta hans filosofi så tycker jag även att Philippe Horsky känns väldigt intressant. Han får gärna klubben snappa upp innan någon annan gör det, varför inte som assisterande. |
Namn: Gordie |
Kategori: Annat |
Skickat: 09:24 - tis 16 jan 2018 |
Tore: Jag är inte alls insatt i det men kanske att tränaren ska jobba mer med dialog såsom Colliton(?)
Har ni läst Marcus Simms krönika? Han inleda med att säger att tränarbytet var obegriplig sedan beskiver han hur dålig Mora har spelat och sedan motivera varför Mora behövde byta tränare. Vad tycker han egentligen? |
Namn: Putte |
Kategori: Forening |
Skickat: 08:11 - tis 16 jan 2018 |
Ja är det mora-modellen som gäller så passar inte mitt förslag men jag tycker Jonas Rönnqvist är väldigt kompetent. |
Namn: Tore |
Kategori: Annat |
Skickat: 06:55 - tis 16 jan 2018 |
Gordie: PH nämner i sin intervju med DT att man ska tillbaka till Mora-modellen. Hade varit intressant att veta vad den innebär. |
Namn: LJ |
Kategori: Forening |
Skickat: 01:10 - tis 16 jan 2018 |
Mats Lust. |
Namn: Godmode |
Kategori: Forening |
Skickat: 00:25 - tis 16 jan 2018 |
Undrar också om det finns en tanke om nyrekrytering till tränarsidan,
Rosen/Herman bidrar nog med bra saker men en rutinerad herre att luta sig mot skulle kanske vara bra och lärorikt för dom. Ett studio MIK vore på sin plats utan att hänga ut någon/några. Jag tror det kommer bli bra vilket som. |
Namn: Ola |
Stad: Täby |
Kategori: Forening |
Skickat: 00:00 - tis 16 jan 2018 |
Man undrar om ledningen söker en ny huvudtränare eller om planen är att Rosén och Hermansson ska köra resten av säsongen. Och vad finns det för lediga tränare på marknaden som skulle kunna vara intressanta? Den första jag tänker på är Tommy Samuelsson, som fick lämna sin tyska klubb i november. Andra förslag? |
Namn: Gordie |
Kategori: Annat |
Skickat: 21:44 - mån 15 jan 2018 |
Tore: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du förtydliga lite? |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Forening |
Skickat: 19:09 - mån 15 jan 2018 |
Har en känsla att Karlin är för färsk, det behövs auktoritet och se till att Nordamerikaner är med på tåget. Lyssnar bara ett fåtal blir det ingen samordning. Stort engagemang krävs dessutom. Det hade Colliton. |
Namn: Tore |
Kategori: Annat |
Skickat: 17:52 - mån 15 jan 2018 |
Gordie: Kan du beskriva Mora-modellen? |
Namn: Janne |
Kategori: Match |
Skickat: 17:27 - mån 15 jan 2018 |
Ja som sagts här tidigare så kommer det att visa sig om det blir bättre eller inte,tror inte att det visar sig alldeles direkt men kanske om tre-fyra matcher |
Namn: Konny |
Kategori: Forening |
Skickat: 16:18 - mån 15 jan 2018 |
lollo>
"Lägga sig i"? Det är ju precis det som är deras jobb, att tycka till om vad som händer i Hockeysverige. Att de sedan ofta har noll koll och är mer intresserade av att jaga klick än att analysera är en annan sak... |
Namn: lollo |
Kategori: Forening |
Skickat: 16:04 - mån 15 jan 2018 |
Kan inte fatta varför dom så kallade experterna i hockeysverige ska lägga sig i MIKs beslut.Hur många var det som trodde på MIK förra året? |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Forening |
Skickat: 14:01 - mån 15 jan 2018 |
På ett sätt skönt att veta att det var spelarna som ville ha bort tränarna, men samtidigt inte. När gruppmentaliteten blir sådan att man inte gör sitt bästa för att man inte gillar tränarens spelstil/spelplan/jobb med spelarna/ så kan man fråga sig om man inte skyller sina egna tillkortakommanden åt fel håll. Som jag skrev förut så skulle typ halva laget inte ta plats i något annat SHL-lag. Resten skulle spela 3-4 kedja.
MEn det kan också vara så att det verligen skurit sig rejält och att Karlin verkligen gjort ett uselt jobb och då är detta det enda rätta för att stoppa energitappet och få fart på huvuden och skridskor igen. PH och Co har tagit många rätt beslut de senaste säsongerna och jag hoppas innerligt att detta är en av dem. |
Namn: P |
Kategori: Hockey |
Skickat: 12:10 - mån 15 jan 2018 |
Jag skriver som björnen "tycker ni laget har sett piggt ut den sista tiden?"
30/11 Hv-Mik 5-0 enormt sega 26/12 Mik-Dif 0-4 man blev förbannad att se dom 6/1 Mik-Bif 0-1 segt segt segt och sen Lhc två ggr om där Lhc var jättedåliga men MIK ÄNNU SÄMRE. Sen slutet av november så har MIK spelat 16 matcher och bara vunnit 4 st av dom!!!!!!!! och spelet har oftast varit riktigt bedrövligt. Det är tur att dom har fått till spelet mot Rbk och vunnit bägge mötena, hade dom torskat dom två också och istället vunnit två mot mitten eller topplag så hade Rbk varit 5 poäng före oss nu. Jag vet att det inte går att jämföra spelet mellan AS och SHL, i AS så var MIK vindsnabba i kontringarna och levde mycket på skridskoåkningen, men nu kämpar dom inte ens. Någonting är generalfel. Jag kräver inte att MIK ska sluta på typ en åttonde plats, men med det minimala poängintag som dom har haft från slutet av nov tills nu(0,75p/match) så kommer det att bli kval, lika säkert som amen i kyrkan, eller är det någon som tror att vi klarar oss på 48 p ? Och i ett kval så kan absolut ALLTING hända. Så nu är det livsviktigt att spelet kuggar i och att poängen kommer i högre utsträckning så vi håller två lag bakom oss |
Namn: Konny |
Kategori: Forening |
Skickat: 12:03 - mån 15 jan 2018 |
Ola>
Spontant känns det som om Karlin inte var riktigt mogen uppgiften. Synd, för han kändes som ett mycket mer spännande namn än många av de trötta gubbar som valsar runt mellan SHL- och HA-klubbarna. Men det är som det är. Jag säger som kungen: nu vänder vi blad! |
Namn: Ola |
Länk: http://hockeynews.se/articles/1704/ |
Stad: Råsta |
Kategori: Forening |
Skickat: 11:36 - mån 15 jan 2018 |
"Därför sparkade Mora tränarna" |
Namn: Putte |
Kategori: Forening |
Skickat: 11:20 - mån 15 jan 2018 |
Är inte förvånad över att det var Bejmo som stöttade tränarna. Han har varit den som alltid kört stenhårt varje match och gjort klart sitt jobb innan han byter.
Och när han ska byta så är det full fart ut så att nästa kommer ut snabbt. Det var många som gjorde det i början av säsongen likt förra året men det har varit blandad kompott kring det på senare tid. Är mycket förvånad över tränarbytet men litar på ledningen. Tror inte att Forsberg dyker upp redan nu då han var upptagen till i sommar. |
Namn: G. |
Kategori: Forening |
Skickat: 10:45 - mån 15 jan 2018 |
AH:
Jag tror att du är helt rätt ute. Hockeykunnande är en sak, men när det kommer till gruppdynamik och ledarskap i lagidrottssammanhang så krävs det att coach har en optimerad personlighet. Därav så bör ej heller Forsberg ställas i båset (jag är dock övertygad om att han kan göra ett bra arbete som sportchef). Jag är f.ö förvånad över hur pass enkelriktade vissa s.k experter tycks vara i denna fråga. Detta är uppenbarligen inte ett beslut som huvudsakligen enbart grundar sig i tabellplaceringen. |
Namn: AH |
Kategori: Forening |
Skickat: 09:41 - mån 15 jan 2018 |
Det kan ju faktiskt vara så som PH anger i releasen. Att man inte får ut så mycket av laget som man tror sig kunna få. Därför är man beredd att göra denna manöver.
Min egen teori är att det saknats tillräcklig pondus och karisma för att knyta ihop detta lite brokiga lagbygge med många nya transatlanter och andra rutinerade spelare. Det är inte lätt att vara chef och när det går lite snett är det väldigt svårt att reparera. Hockeykunnande är en sak men att lyckas kombinera det med ett väldigt krävande och svårt ledarskap där man får med sig alla dessa tävlingsmänniskor är en helt annan sak. Nu handlar det kortsiktigt att få gruppen att göra maxprestation dessa 2 matcher som kommer under veckan. |
Namn: #91 |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 09:25 - mån 15 jan 2018 |
Undrande: de var Bejmo |
Namn: Emmet |
Kategori: Forening |
Skickat: 09:16 - mån 15 jan 2018 |
Björnen:
Hur kan du klaga på negativitet om du inte ens "orkar läsa igenom alla kommentarerna"? Det pågår en enligt mig sansad diskussion just nu, och du hade fått svar på dina frågor om du orkat läsa. |
Namn: Björnen |
Stad: Rättvik |
Kategori: Forening |
Skickat: 09:10 - mån 15 jan 2018 |
Orkar faktiskt inte läsa igenom alla kommentarerna.
Vad tror ni egentligen? Tror ni Hermodsson vill Mora ik illa? Om ledningen bestämt att vi ska byta tränarpar så finns det nog anledning till det är ju inte så att man helt plötsligt bara "va tråkigt de är, vi sparkar tränarna" Tänk till lite innan ni kommenterar. Tycker ni laget sett pigga ut den sista tiden? Det ligger helt klart nåt mera bakom detta som inte vi vet ett dugg om. Ändå sitter självutnämnda experter här och sågar allt klubben gör dag ut och dag in! Jag är så vansinnigt j***a trött på såna som inte bidrar med nåt annat än negativitet!!! Självklart ska alla ha rätt att uttrycka sin åsikt, så även jag! Det är på detta viset det ser ut nu. Lev med det eller gör nåt annat! |
Namn: kurtan |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 08:46 - mån 15 jan 2018 |
Beslutet måste bero på den negativa trenden, energin måste stegras igen. Nya röster i bås-omklädningsrum.
Det är värt hur mycket som helst att klara sig undan kvalserie. Sedan undrar man ju om ersättarna men det måste vara en tillfällig lösning och att en annan kraft kommer in. Forsberg, nr 10 kommer tillbaka eller vad? Bra att spelarna inte uttalar sig. Självklart i alla företag att det är chefen som som tar presskontakterna. Det borde väl inte Simm behöva gråta över. 2008 kastade det in en Finländare och det blev ingen succe. |
Namn: Undrande |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 08:36 - mån 15 jan 2018 |
#91: får man fråga vem spelaren är som ville ha kvar tränarna? |
Namn: #91 |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 08:25 - mån 15 jan 2018 |
Jag vet att spelarna velat ha bort tränarna långt innan jul, man har haft fler möten för att lösa de hela men de har inte blivit bättre..
Vart väll till slut för mycket.. Jätte tråkigt tror fortfarande att MK kommer bli en topp tränare men har man tappat omklädningsrummet så är de kört.. Alla utom EN spelare ville ha bort dom.. Så nu är de ju verkligen upp till spelarna att vissa att dom är bättre själva! |
Namn: Nonne |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 08:03 - mån 15 jan 2018 |
Ska bli intressant att se vad som händer med laget nu?
Blir det andra formationer, nån "given" spelare som får vila? Så som det uppträdes på isen senast får det absolut inte se ut. Måste sätta laget framför jaget. Hur än det är så blir det spännande att se om denna förändring kommer göra någon skillnad? |
Namn: MIKare |
Kategori: Forening |
Skickat: 07:42 - mån 15 jan 2018 |
Samtidigt som simm säger att vi skall vara nöjda säger han
Jag såg ingenting av den ishockey Mora vill spela – hög fart, fysiskt spel och inte agera som stillastående lyktstolpar. Någonting saknas. Ärligt talat, här ligger en död hund begraven. Eller så är det så ”enkelt” att tränarduon hade tappat förtroendet i omklädningsrummet. Ni som vet vad ett tappat omklädningsrum innebär förstår att det aldrig går att reparera. Det är dödsdömt. Jadu simm i ena meningen fattar du ingenting i nästa räknar du upp en massa saker som du sett som inte är bra. |
Namn: Anders W |
Kategori: Forening |
Skickat: 07:33 - mån 15 jan 2018 |
Även om detta inte är den slutliga tränarlösningen, så var helt rätt att stoppa energi-läckaget.Vi kan inte vara nöjda, trots poängen, då vi i match efter match, genom ODISCIPLIN gett bort poäng. Vi läktarexperter har ju insett att något måste göras. De"stora" experterna Mr Madhawk, Sanny Lindström, Marcus Simm tycker vi ska vara nöjda och belåtna. Hur mycket fel kan man ha? Även om inte nytändningen ger resultat på torsdag , så bör vi närma oss oktober-formen innan säsongen är över.Styrelsen, Hermodsson och spelarna ska ha beröm för att man agerat. |
Namn: lollo |
Kategori: Hockey |
Skickat: 06:46 - mån 15 jan 2018 |
Har fullt förtroende för Hermodssons beslut.Det måste in spelglädje och trygghet hos spelarna vilket enligt mig har saknats. |
Namn: erik |
Stad: mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 02:12 - mån 15 jan 2018 |
Årets 2 två första hemmamatcher tycker jag MIK spelade jäkligt bra och därefter 3 dåliga matcher.
Ja så de här me tränarbytet var för mej högst oväntat. 3 dåliga matcher och nu kickas Karlin. Ingen aning men kanske han och Hermansson har helt olika uppfattningar om hur laget effektivast ska spela hockey. Kanske var ledningen tvungen att välja på Hermansson och Karlin om de inte riktigt passade ihop. Bara en vild gissning från min sida. Och då har kanske spelarna fått frågan om vem dom allra helst skulle vilja ha kvar om de blir tvungna att välja. Möjligtvis spelade dom vid årets 2 första imponerande segrar mer då enligt Hermanssons upplägg men va vet jag? Vi får väl hoppas att det är ett bra beslut men hade förtroende för Karlin. Vi har som sagt SHLs i särklass lägsta budget och tycker vi gjort det bra under hösten. |
Namn: Jonte |
Stad: Sigtuna |
Kategori: Forening |
Skickat: 00:29 - mån 15 jan 2018 |
Håller med Bengt. Den verkliga orsaken är nog något helt annat än den officiella. Tror även att golfaren är något på spåren angående boxplay-spelet. Det har blivit bättre och spelet liknar mer det man hade förra säsongen, då boxplay-spelet var outstanding.
Min teori till beslutet är att det skurit sig ordentligt mellan spelarna och tränarna. Vår placering i tabellen är klart godkänd enligt mig och jag gissar på att målet internt var att bli kvar i shl utan kval. Nu hoppas jag Mora IK gör det bästa av situationen. |
Namn: Bengt |
Stad: Rättvik |
Kategori: Forening |
Skickat: 00:20 - mån 15 jan 2018 |
MAO:Som i dom flesta fall där folk sparkas så får vi aldrig reda på dom verkliga orsakerna. Jag vet inte heller men det kan ju bero på helt andra saker än missnöjet med tabellplaseringen. Vad vet jag? |
Namn: MAO |
Stad: Enskede |
Kategori: Forening |
Skickat: 00:08 - mån 15 jan 2018 |
Ola: Nej inte alls, men eftersom de i förklaringen till beslutet skriver "Vi anser att vi har en tillräcklig bra trupp med många skickliga spelare för att uppnå målet (att klara sig kvar i SHL) men att vi ännu inte fått ut full potential av laget" Visst finns det skickliga spelare men inte lika skickliga som i 80 % av de övriga lagen och då förväntar åtminstone inte jag mig att laget ska ligga högre upp i tabellen än vad de gör. Skrev innan säsongen att det ska väldigt mycket till om man undviker kval med det här laget och därför anser jag att det var fel att göra sig av med tränarna.
Och sen kan man ju fråga sig vad de menar med att hålla sig kvar i SHL? Via kval eller utan kval? Men som sagt hoppas jag verkligen att jag har fel. Bara att hoppas att det ligger någon annan orsak bakom - för argumentet som anges i pressreleasen känns inte helt hundra. |
Namn: Ola |
Stad: Täby |
Kategori: Forening |
Skickat: 23:58 - sön 14 jan 2018 |
MAO>
Du verkar veta anledningen till att man tagit det här beslutet. Berätta mer för oss som inte vet vad som sagts innanför väggarna. |
Namn: MAO |
Stad: Enskede |
Kategori: Forening |
Skickat: 23:53 - sön 14 jan 2018 |
Tycker inte om att de gör sig av med Karlin och Johansson som gjort det mycket bättre än vad åtminstone jag kunde tänka mig innan säsongen. Har haft förtroende för PH och hans sätt att sköta klubben, men om han tror att Mora har spelare för en bättre tabellplacering än den man har nu så är han helt fel ute.
Det är bara att inse att få spelare skulle spela i något annat en 3-4 kedja i något annat lag än möjligen KHK och Rögle. Det är många spelare som var riktigt bra i HA, men som inte riktigt orkar med fysiken och det mer strukturerade spelet i SHL. Några av transatlanterna har gjort det mycket bra - andra är oerhört ojämna. Men ändå - det är ju inga stjärnvärvningar som vi talar om. Hoppas jag har fel men tror inte att vi kommer att få se ett bättre Mora efter detta. Om man tittar spelare för spelare och jämför med de andra lagen så ligger Mora där man förväntas ligga - att laget ska överprestera kan man inte begära av en tränare. Nej, det verkar som att både PH, styrelse och vissa fans (som klagar mycket) har en oerhörd övertro på materialet. Detta känns inte alls bra. |
Namn: Rune |
Kategori: Forening |
Skickat: 23:46 - sön 14 jan 2018 |
Jag hänger inte med riktigt. Har BÅDE Rosén och Hermansson varit in och delat bås med Karlin nu sista tiden, medan Mikael Johansson varit "sjuk" (ögat?)? |
Namn: Konny |
Kategori: Forening |
Skickat: 23:34 - sön 14 jan 2018 |
Det är illa att MIK sparkar tränaren.
Jag skulle dock vilja omformulera det och påstå: Det är illa att MIK tvingas sparka tränaren. Mitt förtroende för Hermodsson är nämligen väldigt, väldigt stort. Och jag är övertygad om att han inte skulle vidta en sådan här åtgärd om han inte tyckte att det var absolut nödvändigt. Jag tror också att det är något han och styrelsen har tänkt igenom ordentligt. Vi som står vid sidan vet ju trots allt väldigt lite om vad som händer i omklädningsrummet och innanför väggarna på kansliet. Och så ska det också vara. Sedan är detta inga garantier för att MIK kommer att gå som tåget bara för detta, det är trots allt samma spelare som ska göra jobbet. Få’nt vi se då, som någon sade. |
Namn: Lassie |
Stad: 79570 |
Kategori: Forening |
Skickat: 22:49 - sön 14 jan 2018 |
Jaha...När missnöjet på "andra" eller sig själv? - visas så tydligt på isen - då är verkligen något fel. I min bok är i alla fall #39:s agerande helt fel, oavsett om det är mot sig själv eller lagkamrater. Sådant tar man i omklädningsrummet, båset etc - ej inför öppen ridå!
Jag vill definitivt inte hänga ut några enskilda spelare, så de bör omedelbart - om de ej redan gjort det - STOPPA detta energiläckage av gester etc. Ja du elvenman, precis rätt - om ej pressen var stor nog tidigare - blir/är den nu än större på både spelarna & det nya ledarteamet! Har redan kollat in flyg till ängelholm på torsdag 18/1 & tåg mellan ängelholm & Karlskrona tur retur på Lördag 20/1, flyg hem på söndag 21/1 fm. Någon som vill/kan följa med? |
Namn: Golfaren |
Kategori: Forening |
Skickat: 22:37 - sön 14 jan 2018 |
Jag är den förste att tro att detta blir jättebra. Boxplayspelet har varit bedrövligt. Efter laget snackat igenom tillsammans under Jul har boxplay spelet blivit mycket bättre. Tror det inte var Karlins förtjänst att det blev bättre. Snarare en återgång till Collitons filosofi. Tror resten av spelet kommer gå samma väg och bli böttre mer energifyllt igen. |
Namn: elvenman |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 22:28 - sön 14 jan 2018 |
Hoppas jag har fel att MK/MJ var rätt män på rätt plats.
Men nu kan man väl säga att nu har laget och JR/DH all press i världen på sig med de kommande sexpoängsmatcherna... |
Namn: Kurtan |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 22:15 - sön 14 jan 2018 |
Förvånad också? Jag kan inte tro annat än att Forsberg är på plats torsdag. |
Namn: Bengt |
Stad: Rättvik |
Kategori: Forening |
Skickat: 22:06 - sön 14 jan 2018 |
Ska bli intressant om nån vecka när vi har facit hur utfallet blev. Vilken sida som får rätt. |