![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Namn: Horcoff |
Kategori: Match |
Skickat: 19:16 - tor 22 mar 2012 |
Joakim: Det ser ju ut som liten rink :) |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Match |
Skickat: 19:13 - tor 22 mar 2012 |
Sitter och tittar på matchen nu, och jag måste då säga att det värkar vara en sengångare som sköter kameran för han hänger inte alls med. |
Namn: Horcoff |
Länk: http://www.livearena.com/Content/Index/737 |
Kategori: Match |
Skickat: 18:48 - tor 22 mar 2012 |
Bättre länk direkt? |
Namn: Horcoff |
Länk: http://www.livearena.com/publisher/info/577860609 |
Kategori: Match |
Skickat: 18:46 - tor 22 mar 2012 |
Påminner om J20 match Nacka - Mora J20.
Länk till matchen. |
Namn: Horcoff |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:45 - tor 22 mar 2012 |
Härligt! |
Namn: Karin |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 16:04 - tor 22 mar 2012 |
Ja det var verkligen roligt att Hilmer har skrivit på! Hoppas att fler följer honom som tex Hank, för dom verkar vara kompisar! |
Namn: Pär |
Kategori: Hockey |
Skickat: 15:14 - tor 22 mar 2012 |
skönt att hilmer blir kvar:) |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 12:26 - tor 22 mar 2012 |
Härligt med Hilmer!!! Varför inte hämta hans nya kedjekamrater från Växjö? Såg att både Soares och A Eriksson var ute på marknaden. |
Namn: Emmet |
Länk: http://mrmadhawk.se/2012/march/tva-spelare-far-lamna-vaxjo-hansen-pa-g.html#comment |
Stad: Uppsala |
Kategori: Trupp |
Skickat: 12:26 - tor 22 mar 2012 |
Den gode Malmöbloggaren berättar att elitserieklubbar, däribland Växjö, rycker i Hansen. Hade varit bra om vi fick ha kvar honom... |
Namn: Knogen |
Stad: Orsa |
Kategori: Trupp |
Skickat: 12:22 - tor 22 mar 2012 |
Fantastiskt goda nyheter! Hilmer är en klassförlängning. En spelare med många strängar på sin lyra. Dessutom spelar han förbaskat bra på de strängarna också. Så bra att han faktiskt borde vara intressant även för elitserieklubbar.
Bra Mora IK! |
Namn: PeO |
Kategori: Trupp |
Skickat: 12:01 - tor 22 mar 2012 |
Tack Hilmer och Mora IK! |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:53 - tor 22 mar 2012 |
Fy i helvete vad skönt att han skrev på och stannade.
|
Namn: Stigsson |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:34 - tor 22 mar 2012 |
Enligt uppgift ska Västerås ha varit och ryckt i honom. Det är väl själve fan att just dom ska vara och rycka i våra spelare hela tiden.
Viktig spelare, bra att han skrev på nytt kontrakt. |
Namn: Emmet |
Stad: Uppsala |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:27 - tor 22 mar 2012 |
Jäkligt skönt med Hilmersson. Nu hoppas jag på ketchupeffekt. |
Namn: Stigsson |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:16 - tor 22 mar 2012 |
Hilmerson, happy dance!! |
Namn: TP |
Länk: http://www.moraik.se/default.asp?PageID=1&NewsID=1855 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:11 - tor 22 mar 2012 |
Skön förlängning på Hilmersson |
Namn: Godmode |
Länk: http://www.moraik.se/default.asp?PageID=1&NewsID=1855 |
Stad: Hallstahammar |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:10 - tor 22 mar 2012 |
Hilmersson förlänger! |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 15:05 - ons 21 mar 2012 |
Hacki:
Det tror jag du har helt rätt i. Ska man ändra systemet måste man också hitta de som är intresserade av att testa något nytt. Att bara hoppa på ett sådant här tåg kan kosta mycket även för tränarna om Mora skulle floppa. Men friskt vågat hälften vunnet brukar man säga. Hoppas det stämmer nu också, men spännande blir det. Framför allt ska det bli spännande att se hur pass mycket juniorsatsningen kommer att bära frukt, för hur det än är, om klubben underlättar för juniorerna att ta sig in i A-lget så torde det ge lite mer dragningskraft för att få hit några av de bättre juniorerna. |
Namn: Hacki |
Kategori: Trupp |
Skickat: 14:17 - ons 21 mar 2012 |
Dumbell: Kan inte detta vara ett led med att han ska ha hand om något av juniorlagen då allt skulle styras av nya tränaren?
Kanske fel formulerat men jag tror ni förstår vad jag menar. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 13:06 - ons 21 mar 2012 |
...ja vi får hoppa på något mer välkända namn på isen än i båset. |
Namn: Dumbell |
Länk: http://mrmadhawk.se/2012/march/okand-norrman-kan-ta-plats-i-moras-bas.html |
Kategori: Trupp |
Skickat: 12:50 - ons 21 mar 2012 |
Ny asstränare..? |
Namn: Harry-Boy |
Länk: http://MrMadhawk.se |
Kategori: Annat |
Skickat: 12:50 - ons 21 mar 2012 |
Bloggaren MrMadhawk.se tippar att en norrman vid namn Svein-Ove Nermo (tränare i Gislaved) blir Moras nye assisternde coach. |
Namn: Lassie |
Länk: http://www.khl.ru/english.com |
Stad: 79531 |
Kategori: Hockey |
Skickat: 12:25 - ons 21 mar 2012 |
I öst & KHL kunde igår varken den förre MIK keepern Petri Vehanen eller den omtalade Juniorforwarden Denis Golubev hindra att deras AK Bars Kazan förlorade den viktiga hemma matchen mot Traktor Tjeljabinsk med den Ryska Ishockeyns "next one" Evgenji Kuznetsov.
Traktor leder nu Konference semifinalserien med 3-1 i matcher inför morgondagens drabbning i Tjeljabinsk. |
Namn: Insu |
Länk: http://www.livearena.com/publisher/info/577860609 |
Kategori: Match |
Skickat: 12:24 - ons 21 mar 2012 |
Tips från Marc: Nacka-MIK sänds på nätet i morgon. |
Namn: Lassie |
Stad: 79531 |
Kategori: Hockey |
Skickat: 12:14 - ons 21 mar 2012 |
Angående NHL i avd för oviktigt vetande, gjorde Marian Hossa inatt sin 900:e poäng under sin NHL karriär genom 1 mål i segermatchen för sitt Chicago över Columbus. |
Namn: Lassie |
Stad: 79531 |
Kategori: Hockey |
Skickat: 11:48 - ons 21 mar 2012 |
JE> Det blir inga matcher i Europa överhuvudtaget pga att det ej finns något gällande avtal mellan spelarorganisationen (NHLPA) & ligan (NHL).
Om de inte kan komma överens kan det bli strejk/lockout precis som inför MIK:s debutsäsong i ES. |
Namn: Ola |
Stad: T |
Kategori: Forening |
Skickat: 11:32 - ons 21 mar 2012 |
MAO>
Och klubbfärgerna liksom dräkterna skulle bli blå och silver. Nej tack! |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Forening |
Skickat: 11:26 - ons 21 mar 2012 |
Kanske kan Wener även ta med sig Red Bull som sponsor från Österrike. Ägaren Dietrich Mateschitz brukar ju gå all in när han sponsrar idrottsklubbar och vad jag vet har inget hockeylag i Sverige Red Bull på matchställen. Risken är väl att laget Red Bull Mora måste spela i Red Bull Arena, vilket kanske inte är lika positivt. |
Namn: JE |
Stad: Sthlm |
Kategori: Hockey |
Skickat: 11:06 - ons 21 mar 2012 |
Någon som hört något om NHL match i Stockholm/Sverige till hösten? Det har ju dykt upp info redan i februari tidigare år. |
Namn: WEPPA SÅ KLART |
Länk: http://www.dt.se/sport/hockeyfeber/1.4540695-odesdagar-for-moras-j-20-lag |
Kategori: Trupp |
Skickat: 10:14 - ons 21 mar 2012 |
Spelare är påingång enligt Hermodsson de närmaste dagarna :) |
Namn: Rallf |
Kategori: Forening |
Skickat: 10:01 - ons 21 mar 2012 |
Tvekar inte en stund på att Hermodsson kan leda en ishockeyförening (Mora Ik) men att han ska hitta spelare "själv" tills tränaren anländer om en månad känns inte sådär jättebra. Självklart "bollar" han med Simons i media men det är jag ganska tveksam till. Om det nu är så att Hermodsson har en massa kontakter för att få hit kvalitetsspelare så är ju det bra men även det är jag tveksam till.
Joakim: i Mora IK:s fall så strävar man efter att tränaren och klunbdirektören sköter spelartransfers. Att du sedan är tveksam till att styrelsen INTE blandar sig i spelarbiten så visar det din okunskap om hur Mora IK värvat spelare i sina dagar. För övrigt kanske Hermodsson är intresserad av något diktatorsjobb i Egypten? Tänkte bara på att han samtalar med Simons.. |
Namn: perka |
Kategori: Forening |
Skickat: 10:00 - ons 21 mar 2012 |
Dumbell> Jag tror att P Andersson går in på andra året av ett tvåårskontrakt. I såfall är det ingen förlängning.
Undrar just hur det står till med skadorna på dels honom och Alexander Sundström. Jag kommer ihåg förväntningarna jag hade på A S när han skrev på. Där blir det knappast en förlängning. |
Namn: Nille |
Stad: Mora |
Kategori: Annat |
Skickat: 09:33 - ons 21 mar 2012 |
Hej alla Mora supportrar. Till Mazn. Jag jobbar vidare med Bingo-lotterna till en träningshall. Ju fler som köper bingolotter, ju fortare kommer det in pengar till träningshallen. Enligt mina beräkningar så passerar vi 2 miljoners gränden snart. Den oro som många av er känner inför kommande säsong är obefogad. Mer kan jag inte säga för jag har inte mer info, men om 2 till 3 veckor så vet vi betydligt mer.
HEJA MORA IK i med och motgång |
Namn: Dumbell |
Kategori: Forening |
Skickat: 09:27 - ons 21 mar 2012 |
RallfH//
Vad vet du om Hermodssons eventuella kontakter?! Det känns som du mest sprider dynga nu... Det enda jag kan hålla med dig i är varför man förlängde med Andersson som knappt spelat sedan han kom till Mora. |
Namn: Horcoff |
Kategori: Forening |
Skickat: 22:12 - tis 20 mar 2012 |
Joakim: Nog kan vi vara lugna för att klubben försöker binda upp tidigare spelare, det är nog snarare spelarna(agenterna)själva som drar ut på det.
Skriver nog inte på rakt upp och ner för att man fått ett kontraktsförslag..gissar jag :) |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 21:53 - tis 20 mar 2012 |
RallfH:
Vem e backen som nyligen lärt sig att gå? Klubbdirrektörens jobb är att sköta klubben som ett företag och tränaren ska sköta spelarkontakterna det e det som sagts från klubbdirektören, dock kommer kontrakts-skrivandet hanrteras av Hermodsson. Hermodsson har även uppgett att han då och då kontaktar Janne Simons för råd, vilket kan vara riktigt bra då han har en "viss" erfarenhet. Att styrelsen ska blanda sig i spelarmaterialet är nog inte troligt. Jag är dock orolig över vår backbesättning, det e under all kritik tycker jag. Den måste förstårkas med ett par rutinerade defensiv-specialister. Jag blir också lite orolig över våra egna spelare från förra säsongen om nu Wener inte kommer förräns i mitten på april, för då riskerar vi att de mesta och det bästa fått starka kontraktsförslag av andra klubbar redan innan Mora hunnit börja diskutera med dom ens. Skulle ju vara stor skandal om vi förlorar sådana viktiga spelare som hilmersson, Fogström, Hansen, Beck, Henk och Alcén för att nämna några på grund av fummel. |
Namn: Stigsson |
Kategori: Hockey |
Skickat: 20:16 - tis 20 mar 2012 |
John Persson får chansen i Bridgeport (AHL). |
Namn: RallfH |
Stad: |
Kategori: Forening |
Skickat: 19:57 - tis 20 mar 2012 |
Min intuition inför kommande säsong känns inte speciellt stabil sett till helheten. Det spelarmaterial vi har kontrakterat är ju skrattretande en långtidsskadad back man förlängt med och en annan man kan tro nyss lärt sig gå. En klubbdirektör som inte har någon speciell ishockeyerfarenhet eller kontakter för att hitta spelare. Med tanke på att Hermodsson inte kanske har så stor erfarenhet av att leda en hockeyförening så är risken stor att styrelsen blandar sig i spelarmaterialet mer än vad man gjort förrut vilket kan resultera i en katastrof vilket det har gjort.En tränare som ska kolla igenom flera matcher med MIK och som någon här inne sa inte blir ledig förrens i mitten av april.
Detta är bara min intuition och jag hoppas verkligen man kan göra något med det fruktansvärt tunna medel man har att arbeta med. |
Namn: Lassie |
Länk: http://www.iihf.com/home-of-hockey/championships/world-championships.html |
Stad: 79531 |
Kategori: Hockey |
Skickat: 19:36 - tis 20 mar 2012 |
NY LÄNK...Ooops!...jag som trodde jag hade STAVAT rätt under skidsäsongen, det var därför jag hade så ont i armarna då!?! ;):p
Faleij hej hej hej. |
Namn: Lassie |
Länk: http://www.iihf.com/home-of-hockey/championchips/world-championships.html |
Stad: 79531 |
Kategori: Hockey |
Skickat: 19:31 - tis 20 mar 2012 |
Joakim, fredde m.fl> Eftersom Wener är ledare/coach för Österrikes J-18 landslag, tror jag nog hans fokus är där just nu.
J-18 VM för Österrike spelas i Ungern 11-17 April (Div.1, Grupp B), se länk. Dessutom har han väl där ett kontrakt att fullfölja först. Annars får man förmoda att kommunikationen mellan Wener & Hermodsson är ganska intensiv, om det nu ska bli något nytt lagbygge. ;) Jobba på MIK!!! Ni som kan & är sugna på mer Ishockey & inte bara håller på att plocka med grillen eller förbereder er inför sommaren ;):p Borde gå till FMMA på lördag & stötta vårt J-20 lag i kvalet!!! Faleij hej hej hej. |
Namn: fredde |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:35 - tis 20 mar 2012 |
Joakim: Jag håller med. Wener är kvar i Österrike med sitt lag tyckte jag läste något om. Men karln har väl en telefon och tillgång till dator om det dyker upp spelare. Vet inte om han börjat titta på Moras spelare på video eller om han bara fokuserar på laget i Österrike?? Det är ju bara ungefär ett halvår kvar till nedsläpp:) Dyker nog upp en eller flera spelare snart! Den som väntar på nå gott väntar aldrig för länge :) |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:05 - tis 20 mar 2012 |
Nu borde väll ändå Patric Wener ha hunnit se vad spelarna Mora hade gångna säsongen går för.
Vi borde få några nya signs inom kort nu annars börjar jag nog misströsta. Jag menar: Alla kan ju inte varit så pass usla att han inte vill ha någon av dom kvar, och dom kan å andra sidan inte vara så bra att vi inte kan behålla dom för att dom har bättre anbud på andra ställen heller. Så i nuläget börjar jag bli lite fundersam på varför det inte händer något. Någon som vet något eller hört något om någonting eller någon? Vem blir assisterande? Hur många vill /får stanna? Hansen /Sandberg? MAO: Ja den spelaren verkar intressant, helt klart. |
Namn: Johan |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 13:43 - tis 20 mar 2012 |
Det fanns lokalt hockeygymnasium för 88orna iaf enlingt egen erfarenhet. Varför det lades ner har jag ingen aning om, kul att det sätts i bruk igen. |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 12:38 - tis 20 mar 2012 |
PeO:
Som allt annat bra här på jorden va;) haha |
Namn: PeO |
Kategori: Forening |
Skickat: 12:19 - tis 20 mar 2012 |
Joakim: Så länge det inte blir orimligt dyrt så är jag helt med på detta. Mycket bra att lägga A-laget i Orsa IK och inte hos Mora IK, en tanke jag skickade in till klubben för tio år sedan och nu realiseras den. Jag kan inte se att detta är annat än min förtjänst ;) |
Namn: Joakim |
Länk: http://www.moraik.se/default.asp?PageID=1&NewsID=1852 |
Stad: Mora |
Kategori: Forening |
Skickat: 11:35 - tis 20 mar 2012 |
Detta gillar jag skarpt.
Alla spelare utvecklas olika, och de som kanske inte räcker till ena säsongen kan bli ett guldkorn nästa. Hermodsson o compani tänker nog lite längre än va de flesta tror. Heja Mora IK! |
Namn: MAO |
Länk: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=17428 |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:24 - tis 20 mar 2012 |
Om Hank lämnar är detta en perfekt ersättare. Nästan exakt samma spelstil och arbetsmoral. Ska tydligen vara på väg från Luleå. Å andra sidan tror jag att Henkes vara eller inte vara beror lite på om DIF har ES-status eller ej nästa säsong. Ett DIF som stannar i ES kommer att bygga ett nytt lag med ny inriktning där kanske inte Henke har kvaliteter nog. Hamnar DIF i AS tror jag Henke kommer att bli DIF-spelare tämligen omgående. |
Namn: Steff |
Kategori: Hockey |
Skickat: 22:25 - mån 19 mar 2012 |
Joakim: Vi klarar oss utan honom......Dom pengarna han ska ha per månad så får vi minst 4-5st som är minst lika bra som honom....så NEJ TACK röstar jag för.. |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 22:13 - mån 19 mar 2012 |
Jag snackar om att Mora behöver en tung pjäs som kan sänka en motståndare med en höger om han kör över målvakten, en som står upp för laget och visar tydligt att han inte tänker acceptera att någon spelar ojust mot våra spelare.
Under kvalserien så har jag sett något som e ganska ovanligt i allsvenskan, och framför allt ovanligt i mora. När en spelare slår pallnit framför målisen o sprutar ansiktet fullt med snö på honom, då har han fått sig ett par hurvlar. Moras spelare har bara åkt till båset lite sura och slängt lite blickar på vederbörande. Lika när någon huggit Hansen på plocken, hur ofta reagerar Mora spelarna och försöker göra nåt åt det? Näe, man åker lite bitter till båset och slänger ett par blickar. Det ska faan smälla, så enkelt är det. och en sån kloss som JLPG kan faktiskt vara den polis vi behöver. Sedan kan vi vrida det så här också, att om han spelat +1 i Malmö där nästan hela deras lag hamnade på minus i plusminus statistiken, Då kan han inte vara dålig direkt. Sen om han har spelat i Leksand och Malmö skiter jag fullständigt i. Jag tror inte att han e så dyr heller för den delen. |
Namn: Frpe |
Stad: Solna |
Kategori: Hockey |
Skickat: 21:25 - mån 19 mar 2012 |
Jösses vilka smickrande siffror för Leksand ikväll. Nu såg man skillnaden mellan allsvenskan och elitserien. Spel mot ett mål långa stunder! Känns som att jag kommer att sova gott i natt! |
Namn: 1935 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 19:28 - mån 19 mar 2012 |
JLGP?? Hoppas du skojar Joakim, annars undrar man ju hur du resonerar... |
Namn: kvile87 |
Stad: Uppsala |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:27 - mån 19 mar 2012 |
Absolut inte JLGP, klumpigare back får man fan leta efter. Kostar förmodligen satan också. |
Namn: SIVASN |
Länk: http://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/lusth-atervander-till-malmo-redhawks/ |
Stad: F |
Kategori: Annat |
Skickat: 17:54 - mån 19 mar 2012 |
Se länk |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:46 - mån 19 mar 2012 |
Jean Luc Grand Pierre får inte förlängt med Malmö, Det kanske skulle kunna vara något för Mora att snyta åt sig, kan inte vara allt för dyr, och är den stora starka deffensiva backen vi saknat. Han står upp för sina lagkamrater också.
Visserligen 35 år, men det kompenserar han väl med rutinen. Han spelade +1 i Malmö ett lag där många av stjärnorna spelade -10 och vissa ännu värre. |
Namn: börje |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:20 - mån 19 mar 2012 |
ang cedergren,så blev han matchens lirare dom två första matcherna,nu i slutspelet så har deras andra back som fick hjärnskakning kommit tillbaka,därav cedergrens mindre speltid.Han skulle lätt platsa i MIK. |
Namn: Pressen |
Länk: http://dalarna.zitiz.se/sport/2012/03/15/ny-tranare__60206 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:19 - mån 19 mar 2012 |
Trevlig läsning :) |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:06 - mån 19 mar 2012 |
Bra om Knelsen blir kvar, han har gjort en ganska bra säsong, och skulle komma bra mycket bättre förberedd nu.
Frågan e vad han ska ha för kedjekamrater då han Beck och Viksten var lite för instabila bakåt. Kanske skulle vara helt annorlunda i ett annat spelsystem dock. |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Hockey |
Skickat: 16:59 - mån 19 mar 2012 |
MAO:
Ja visst e det imponerande att han orkar, och gör det så bra dessutom. Oerhört imponerande måste jag säga. Jag har sparat den länken i favoriter, ska följa hans karriär och se hur länge han orkar hålla på:) En viss form av hockeygodis skulle jag vilja påstå:) |
Namn: Insu |
Kategori: Trupp |
Skickat: 16:41 - mån 19 mar 2012 |
Stigsson>
det blev ett http för mycket... Länken https://twitter.com/#!/DionKnelsen bör funka |
Namn: Stigsson |
Kategori: Trupp |
Skickat: 16:29 - mån 19 mar 2012 |
Din länk fungerade inte så bra för mig i alla fall TP men här är vad Dion skrev på twitter för några timmar sedan.
"On the plane at Arlanda. 18 hours ahead of us. Hope to be back in Mora in August but right now can't wait to be home!" |
Namn: TP |
Länk: https://twitter.com/#!/DionKnelsen |
Kategori: Trupp |
Skickat: 15:10 - mån 19 mar 2012 |
Det verkar som Knelsen är sugen på att fortsätta i Mora nästa säsong iaf. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 14:38 - mån 19 mar 2012 |
Joakim: Ja det är det nog, men man kan inte låta bli att imponeras av en 51-åring som ändå gör 60 poäng och kommer på 20:e plats i en inte helt urusel liga som EIPHL. Han mäktade trots allt med ett bättre poängsnitt än Eric Beaudoin gjorde innan han flyttande till Mora. Dock spelade Eric bara 7 matcher för Newcastle.
|
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Hockey |
Skickat: 14:05 - mån 19 mar 2012 |
MAO:
Hahahaha, där måste du ha hittat en av världens äldsta aktiva hockeyspelare:)) |
Namn: AH |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:57 - mån 19 mar 2012 |
MAO:
Ja vi behöver ju höja medelåldern lite:) |
Namn: MAO |
Länk: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=35385 |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:32 - mån 19 mar 2012 |
...om Mora behöver lite rutin:-) Dessutom en sniper av rang då han gjort smått otroliga 1506 pinnar på 323 matcher i brittiska BHL redan på 90-talet. |
Namn: Ola |
Stad: T |
Kategori: Trupp |
Skickat: 11:16 - mån 19 mar 2012 |
JE>
I slutspelet har Cedergren varit ombytt i två matcher men inte fått spela något. Skogs däremot ligger på mellan 16 och 22 minuter per match. |
Namn: JE |
Stad: Sthlm |
Kategori: Trupp |
Skickat: 10:13 - mån 19 mar 2012 |
Hur går det för Skogs och Cedergren i SAIK resp Modo? Har de ok istid så är de ju knappast intresserade av att spela i Mora nästa säsong. De spelar ju hellre som 5-6 back i elitserien istället för att komma hem till Mora. Jag tycker också att de som får chansen till Elitserien (t ex Jacobs) ska ta den. Jag menar vem vill inte bli befordrad (om man nu strävar efter det) och få bättre betalt? Om de däremot går till ett annat allsvenskt lag skulle min besvikelse bli otroligt stor. |
Namn: mGuru |
Länk: http://www.tradera.com/tryckvag-tryckvag-vinyl-single-swedish-hardrock-hardrock-auktion_342919_151412496 |
Stad: 127.0.0.1 |
Kategori: Annat |
Skickat: 10:10 - mån 19 mar 2012 |
Tryckvåg på Tradera. |
Namn: Insu |
Kategori: Match |
Skickat: 09:46 - mån 19 mar 2012 |
1935>
Nej, för f-n. Du måste blanda ihop med min bror! |
Namn: mGnu |
Stad: 127.0.0.1 |
Kategori: Annat |
Skickat: 08:09 - mån 19 mar 2012 |
Jag håller med Larssons om den stora SM-serie-gäspningen.
Lagen i slutspelet ödslade 55 omgångar på att se till att de var ett av de 67% lag i Elitserien som fick gå till slutspel. Större delen av dessa åtta lag var klara för det långt innan omgång 55, och gick därför på tomgång under avslutningen av grundserien. Det enda man slet för var att förbättra sin placering, så att man ökade chansen att få en *eventuell* sjunde match på hemmaplan. Dock ingenting som var värt att förlora en hörntand för. Seriesegrar'n fick en ekonomisk premie också förståss, vilket är en parantes i sammanhanget. Nåväl, kvartsfinalsserien börjar, och den består av att vara bäst över sju matcher. Det betyder att de första tre-fyra-fem matcherna egentligen bara är positionering inför det ögonblick då något lag vinner sin tredje match. Då börjar allvaret. För det är fyra matcher som ska vinnas för att få nå semifinal. Står det t.ex 2-2 efter match #4, så är ju inte heller nästa match, den femte, livsviktig. För även med ett underläge med 3-2 i matcher, så kan man fortfarande vända och vinna. Den här fina konstruktionen betyder att de lagen som möter varandra i slutspelet, riskerar att behöva spela tolv - 12! - tävlingsmatcher mot varandra under en och samma säsong. 'Jättekul' säger en del. Inavel säger jag. |
Namn: 1935 |
Kategori: Match |
Skickat: 02:07 - mån 19 mar 2012 |
Insu, trodde du va lite smygdjurgårdare? ;) |
Namn: Larssons |
Kategori: Annat |
Skickat: 01:37 - mån 19 mar 2012 |
orsa: nä jag har inte canal+ men jag tycker det är så tjatigt med så många matcher. förr var det bäst av. 3, då gälde matcherna mer och slutspelet var mer intressant.
är det bara för publiksnittets skull lif inte ska gå upp? jag tror inte MIK hade tappat så mycket på att få dif istället. och om det blir timrå så tror jag våra chanser till kvalspel ökar. det är större chans att vi slår timrå än leksand över 52 matcher. |
Namn: börje |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 22:38 - sön 18 mar 2012 |
insu...hehe klart ja e vaken.Men vill se ett slagkraftigt lag denna gången,på backsidan kan dom ta hem skogs,cedergren,till o börja med,för några backar har vi inte nu.sen några grymma forwards av klass.En riktigt bra målvakt måste vi ha också typ robert kristan,han var kung. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:29 - sön 18 mar 2012 |
Sivasn; Jämförelsen med NHL gjorde jag bara för att de spelar upp till hundra matcher, Rögle 66. Om inte krafterna tryter hos lag som spelar 82-105 matcher, bör det heller inte göra det hos ett lag som inte ens spelar 70. Alltså tror jag inte det inverkar rent fysiskt om de har spelat 60 eller 66 matcher, så pass bra tränade är svenska elitspelare. Där emot kan det vara tungt att ladda om mentalt, men det verkar ju Rögle klara av alldeles utmärkt till skillnad mot exempelvis Örebro och DIF.
|
Namn: Steff |
Kategori: Hockey |
Skickat: 21:04 - sön 18 mar 2012 |
Bättre ha dom i samma serie ekonomiskt...Är fullsatt varje match dom spelar i Mora :) |
Namn: Vättnäs |
Kategori: Forening |
Skickat: 20:37 - sön 18 mar 2012 |
Går Leksand upp tror jag att vi tappar närmare 400 på publiksnittet och det är ju inte bra. Luleå ut då får får vi väl besked om Jakobs i morgon. Vad han nu ev ska byta till elitserien för. tokjobba i en 3:e eller 4:e lina. Not his cup of tea. Nej stanna i Mora och gör 50 pinnar nästa säsong. |
Namn: Orsa |
Kategori: Annat |
Skickat: 20:31 - sön 18 mar 2012 |
Larssons>>
SM-Kvartsfinalerna? Gäsp. Måste vart ditt mest korkade inlägg hitills, eller har du inte canal+?bättre slutspelsserie har jag sällan sett, däremot kan jag inte se någon skönhet eller spänning i dif´s hitills misslyckande, eller i rbk´s dito framgång.Jämför DIF- RBK mot HV-FBK eller SAIK- MODO mot BBIK-Timrå, menar du att kvalserien är häftigare? |
Namn: Orsa |
Kategori: Annat |
Skickat: 20:16 - sön 18 mar 2012 |
Varför är vi så rädda för att lif ska gå upp i ES? den blir ju bara mer intressant med dom där, plötsligt har man 11 lag att hålla på!! |
Namn: Fredda |
Kategori: Trupp |
Skickat: 19:31 - sön 18 mar 2012 |
Aggen> Jag tänkte alldeles snett är jag rädd. Läste inte statistiken utan gick på vad jag sett av honom, men det är så som du säger, han hade två usla säsonger i ES innan han blev utan kontrakt. |
Namn: SIVASN |
Stad: F |
Kategori: Trupp |
Skickat: 19:29 - sön 18 mar 2012 |
MAO> Vad är likheten med NHL? Där spelar dom väl lika många matcher, Rögle kommer ju att ha spelat 6 matcher mer (om jag har räknat rätt) än dom andra.
Men jag tror fortfarande att Rögle har en chans, så länge dom vinner så sitter det nog mer i huvudet än i kroppen, men en förlust så kanske det rasar för dom. |
Namn: Aggen |
Kategori: Trupp |
Skickat: 19:01 - sön 18 mar 2012 |
Fredda> Hur tänker du nu? De två sista säsongerna han spelade i elitserien hade han kattskit till statistik, och han har inte ens lirat på ett år, jag ser hellre att man har ett bollplank i mål. |
Namn: Fredda |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:54 - sön 18 mar 2012 |
Borde inte Björn Bjurling kunna vara ett namn för MIK? Varit rätt stabil på elitserienivå. Fick inte kontrakt denna säsongen, vet ej om han lagt av. Sugen på revansch? |
Namn: Insu |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:45 - sön 18 mar 2012 |
Ah, Börje – äntligen. Så vi har saknat dina uppmuntrande inlägg! Det känns så skönt att vårt favorit-troll redan har bestämt sig för att det går åt helvete nästa säsong. Jag menar, det är ju bara ett halvår kvar till seriestarten och vår nye tränare har inte lyckats presentera ett endaste nyförvärv ännu. Fiasko, sa Bill. Division ett, sa Bull. |
Namn: börje |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:35 - sön 18 mar 2012 |
Tro vilken spelar trupp MIK får till nästa säsong????,luktar fiasko redan nu. |
Namn: Knogen |
Stad: Orsa |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:31 - sön 18 mar 2012 |
Att bara peka på slutplaceringen i grundserien och förklara sistaplatsen i kvalserien med det, är förstås att göra det väldigt enkelt för sig. Dessutom är det resonemanget punkterat redan när vi pratar förkvalserien. Hur kunde det komma sig att vi kunde gå obesegrade genom den i så fall? (Som av en händelse vann dessutom nyss tabellsjuan AIK över seriesegrarna Luleå, med klara 4-1 i matcher i SM-slutspelet).
Det är mycket möjligt att vi inte hade haft mycket att hämta i kvalserien ändå, men nog fanns det en stor portion mental soppatorsk i truppen inför de matcherna. Det tyckte jag man med all önskvärd tydlighet såg emellanåt. Ytterligare en ingrediens var skador på nyckelspelare, som t.ex. Iliakis. Nej, nog vill då jag tro att sanningen är något mer komplex än så :-) |
Namn: Karin |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:16 - sön 18 mar 2012 |
Något nytt på spelarfronten? |
Namn: Larssons |
Kategori: Trupp |
Skickat: 15:34 - sön 18 mar 2012 |
Slitna eller inte, psykiskt eller inte, huruvida man orkade "ladda om" eller inte, så tror jag att allt detta bara är önsketänkande.
MIK kom förra året sjua, och inget annat än att man skulle bli en slagpåse i kvalserien var väntat. Man spelade mot de tre bästa lagen, samt två ex-elitserielag. I år känns det som att serien har tightat till ordentligt, och att det börjar bli ännu jämnare i botten och runt strecken. Det är förmodligen inte så stor skillnad mellan trean Bofors och femman Rögle, så att Rögle plockar lite poäng (liksom Bofors!) är inte alls oförklarligt. Orken? Ja den ska inte vara något problem i början av serien. Det som är jobbigt med tätt matchande är att man får formsvackor och riskerar att belastas tungt med skador. Vi får se mot slutet om Rögle håller ihop det. Förra året plockade MIK 6p och hade totalt 12061 åskådare i kvalserien. Känns som att alla lagen i KS iår är mycket bättre än så. När alla tar poäng av alla, kan det bli rekordlåg poänggräns för Elitseriespel. Detta måste också vara världens mest spännande hockeyserie. MIK är inte ens där, men jag följer ändå varje mål. SM-Kvartsfinalerna? Gäsp. |
Namn: storskrutt |
Stad: Tr |
Kategori: Trupp |
Skickat: 13:43 - sön 18 mar 2012 |
Insu, MAO> Precis min känsla. Det handlar om mentala bitar och vilka mål man har i truppen. Ingen är slutkörd fysiskt, men mentalt kan bränslet vara slut.
Det är i dessa tider en person som Kenny Jönsson i ledarstaben gör skillnad på riktigt. Han är inte nöjd med en plats i kvalserien. Han vet vad som krävs för att nå nästa nivå. |
Namn: Insu |
Kategori: Trupp |
Skickat: 13:30 - sön 18 mar 2012 |
MAO>
Jo, jag har försökt blunda för det faktum att det förmodligen var så enkelt: MIK var inte bättre än sjätte lag i fjolårets kvalserie. Men en kanske ännu viktigare faktor är sannolikt att laget inte orkade ladda om. Vi hade rest oss på nio, i princip utklassat ärkefienden i fyra raka matcher, gått in i förkvalserien med tre minuspoäng och likväl säkrat segern med en match kvar att spela. Där någonstans kändes det som om ledarna och spelarna var nöjda med vad de hade åstadkommit, vilket förstås i grunden landar på ledarskapet. Röglespelarna, däremot, är inte ett dugg nöjda med att ha tagit sig så här långt. Just därför kan det bära hela vägen till elitserien. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 10:55 - sön 18 mar 2012 |
Har Rögle kvaliteten så tror jag absolut att de orkar. De är inte lika bra spelare, men jag tror inte de är sämre tränade än NHL-spelare som river av 82 matcher i grundspelet med spel varannan eller varje dag, med få uppehåll. När Rögles säsong är över har man spelat 66 tävlingsmatcher om jag räknat rätt, ett NHL-lag 82, och de som går långt i slutspelet - uppåt 100 eller över. Att Moras insats i KS förra säsongen skulle bero på att de var slitna tror jag inte på - de var helt enkelt inte tillräckligt bra. |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Hockey |
Skickat: 01:52 - sön 18 mar 2012 |
Man kan ju konstatera att den största skillnaden på de allsvenska lagen och lagen från elitserien e lättheten med att få pucken i mål, i de två matcherna i dag så papprade lif tiks målis rejält och hadde ruskigt många fler farliga lägen än tik, men målskörden gick ändå i favör för timrå skott 42-28 till lif. 2-3 till tik.
Samma sak i matchen mellan bikk och dif, där bikk hade det mesta av spelet och sköt overlägset mest skott 45 -25 men 2-3 i mål till dif. Elitserielagen behöver inte skjuta lika många skott för att få mål som de allsvenska måste göra. Jag tror på Rögle, det är ett lag som alltid gör tvärt emot vad majoriteten tror. Rögle och timrå till Elitserien, och djurgården förgyller allsvenskan som ytterligare en publikmagnet. Alla sagor har ett slut, så även Djurgårdens. |
Namn: Insu |
Kategori: Hockey |
Skickat: 23:37 - lör 17 mar 2012 |
"Vi är gamla, fina, Djurgården. Vi ska vara i elitserien", säger f.d. MIK-spelaren Mario Kempe efter att hans lag tappat poäng mot Karlskoga.
Det är tydligen inte bara Leksand som tycker att de hör hemma i eliten på gamla meriter... Personligen skulle jag gärna möta båda lagen i nästa års allsvenska, men det kanske är att hoppas för mycket? |
Namn: Knogen |
Stad: Orsa |
Kategori: Hockey |
Skickat: 21:19 - lör 17 mar 2012 |
Phew! :-P
Men fy FAN för den här jävla kvalserien! |
Namn: Larssons |
Kategori: Hockey |
Skickat: 21:18 - lör 17 mar 2012 |
Uppdatering efter förlängingen:
Timrå vann, ganska oförtjänt på en kontring efter att Leksand pressat på i 4 minuter, och det såg ut att gå mot straffar. Känns som att detta blir en oerhört jämn serie, som avgörs först i de sista omgångarna. |
Namn: Larssons |
Kategori: Hockey |
Skickat: 21:09 - lör 17 mar 2012 |
Insu:
Chanslöst är man inte, men jag tror absolut att det blir svårt för Rögle efter en sisådär 4 spelade matcher. Man måste ju bli mycket mer slitna än de andra lagen, men de kan absolut vara med och leka i början av serien. De kanske till och med har lite fördel i starten eftersom de har matchtempo i benen. Sitter och ser LIF på S24. 2-2 efter full tid står det. Matchanalysen är att det har varit ganska jämt i 2 perioder och så var LIF mycket bättre i sista. Totalt sett borde LIF ha vunnit, så 2-2 ska Timrå vara helt klart nöjda med, även fast de ledde med 0-2. Timrå var inget speciellt, och jag tror det kan bli både ett och två allsvenska lag till ES. Vore uppfriskande för Allsvenskan kanske, att få Timrå och Djurgården till nästa år. Förhoppningsvis gör LIF dem sällskap. |
Namn: SIVASN |
Stad: F |
Kategori: Hockey |
Skickat: 19:30 - lör 17 mar 2012 |
Insu> Dom har farten uppe medan dom andra håller på få igång spelet, vi får se om dom orkar hela vägen, men så länge dom vinner kanske dom går på vilja å inte ork. |
Namn: Insu |
Kategori: Hockey |
Skickat: 17:51 - lör 17 mar 2012 |
Laget från förkvalserien är chanslöst i kvalserien efter sex matcher på nio dagar, har vi tidigare konstaterat.
Rögle tycks dock helt ha missat detta. |
Namn: mik |
Stad: v |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:38 - lör 17 mar 2012 |
i västerås går ryckterna att wiksten h eriksson fogström är på gång
|
Namn: Horcoff |
Länk: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/kvalserien/article14537999.ab |
Kategori: Annat |
Skickat: 17:22 - lör 17 mar 2012 |
”Vi har störst klack var vi än spelar”
Hoppas för Guds skull att det bara stannar med det. HEJA TIMRÅ! |
Namn: Knogen |
Stad: Orsa igen |
Kategori: Hockey |
Skickat: 17:19 - lör 17 mar 2012 |
Joakim>
Det där med att hinna förbereda sig inför kvalserien behöver inte alltid vara av godo. Tvärtom kan det bli en belastning. Vi har tidigare sett exempel på sådana lag som varit klara tidigt för kvalserien och som sedan åkt ur med dunder och brak. Timrå rosade faktiskt inte heller marknaden i första omgången och jag tror inte de kommer få det lätt framöver heller, även om pressen nu förstås är ännu större på DIF. Tången> Om det är till någon tröst är jag alltid orolig när Leksand är i kvaltagen, men visst, nu är det kanske mer oroligt än det brukar. Vi kör på din linje och skickar lite negativ energi över Siljan :-) Resenärn> Röding och vitt. Det blir väl rosé va? ;-) |