![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Namn: gh |
Kategori: Trupp |
Skickat: 13:30 - tis 05 mar 2013 |
Saxat från Go MIK:
- Till nästa säsong är det fritt fram att ta in fritt antal spelare från icke Eu länder och jag och Patric Wener har mycket bra kontakter i Nordamerika. Patric har sedan förr ett bra kontaktnät där, och jag har efter Anze och bobbys inträde fått kontakt med flera nyckelpersoner på andra sidan Atlanten. Med det sagt vill jag klargöra att Mora IK aldrig kommer att bestå av bara importspelare utan importer måste vara spets. Det var det som blev fel i årets trupp, säger Patrik Hermodsson till StudioMIK och fortsätter - Vi ska tänka om när det gäller målvakter, i år har vi två rätt så jämn bra målvakter som ligger i samma lönenivå, vi ska nog satsa på en riktig dyr målvakt, en riktig etta till nästa säsong och fylla på med en junior. |
Namn: Resenärn |
Kategori: Annat |
Skickat: 13:17 - tis 05 mar 2013 |
frpe,
Ja se där ja, kunde inte hitta detta TV-boxens programguide imorse så jag började undra lite, "hade de lyckats slippa undan detta också" Kanske får man äntligen valuta för TV-licenskostnaden |
Namn: perka |
Kategori: Trupp |
Skickat: 12:48 - tis 05 mar 2013 |
Re O Bäcklin, är det inte just den här typen av spelare som vi behöver?
Någon som är beredd att offra en hörntand. Jimmie Krafft i Almtuna uttalade sig efter den senaste matchen "det verkade som om Mora inte ville vinna" |
Namn: PeO |
Länk: http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/foljer-sitt-lag---bryr-sig-inte-om-de-andra/ |
Kategori: Hockey |
Skickat: 12:37 - tis 05 mar 2013 |
Ibland undrar jag om vissa styrande inom svensk ishockey är korkade och därför tror att alla andra är lika korkade eller om dom bara är respektlösa och slänger ur sig kommentarer som man måste vara korkad för att tro på. Klart som tusan det är viktigt för Allsvenskan men också Elitserien att matcherna inte krockar. Den totala exponeringen har ett värde i sig. Och att folk bara följer sitt lag är bull. |
Namn: frpe |
Stad: Solna |
Kategori: Annat |
Skickat: 12:32 - tis 05 mar 2013 |
Resenärn:
Janne Bengtsson tipsade alla på twitter i morse med dessa ord: "Missa inte Uppdrag Granskning i morgon: om kommunen som offrar dagisbarn och tom begår lagbrott för att hjälpa ett konkursmässigt hockeylag." Gissa om det kom några kommentarer från leksingar.... Bojkotta SvD mm mm |
Namn: Resenärn |
Kategori: Annat |
Skickat: 12:12 - tis 05 mar 2013 |
Joakim,
glädjespridare förra veckan, äntligen är det nu "nästa vecka" och jag har laddat med cola och popcorn fast när sänds programet, kan det vara så kanske att UG bara sänds varannan vecka? Hoppas jag inte gör en "Life of Brian" nu och trampar på eremiten, du har ju radiotystnad menar jag;) |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 10:32 - tis 05 mar 2013 |
Gustav: Lillebro Björkstrand vore en grym värvning tror jag. Dock tror jag inte han kommer att gå så tidigt i draften då han saknar några centimeter och kilon, vilket kan vara positivt för Mora. Negativt kanske är att han vill stanna i USA för att visa upp sig så mycket som möjligt. |
Namn: Wixner |
Länk: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=92803 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 10:05 - tis 05 mar 2013 |
Gustav: Faktiskt. |
Namn: gustav |
Kategori: Trupp |
Skickat: 05:35 - tis 05 mar 2013 |
Vore inte fel att sajna Bjorkstrands lillebrorsa. Han lär gå tidigt i nästa draft. |
Namn: Spiris |
Kategori: Annat |
Skickat: 23:24 - mån 04 mar 2013 |
Idag lirade vi innebandy i företagsserien i Oslo. Vårt lag ligger näst sist,
Inför matchen gjorde vi 3 ändringar när vi möte seriens näst bästa lag. 1. En första målvakt som var suverän. 2. En tung målskytt på 100 kg 3. En tung överste gris på 100 kg Vips, vi vann matchen med 6-5. Det trodde ingen innan. Något som vi alla känner igen som behövs i Mora :) |
Namn: Godmode |
Kategori: Trupp |
Skickat: 22:10 - mån 04 mar 2013 |
Jag tror detta kan bli väldigt bra. Vi får in en tuffing som kan städa framför mål och som kan ta en fight för laget. En rutinerad jänkare med ett hårt slagskott bredvid wikstrand hoppas jag dom kostar på sig också. |
Namn: Ola |
Stad: T |
Kategori: Trupp |
Skickat: 22:07 - mån 04 mar 2013 |
börje>
Precis. Finns ju inte en möjlighet att han utvecklats under den här säsongen. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 22:06 - mån 04 mar 2013 |
Wixner: Det är Hermodsson som konstaterat att de har ett väldigt bra kontaktnät i Nordamerika (i studio MIK) vilket man får lita på eller? |
Namn: Wixner |
Kategori: Trupp |
Skickat: 22:00 - mån 04 mar 2013 |
Hur ska Mora, en klubb med en begränsad budget scouta en okänd kanadick väl? Om Wener 'bara' pratar med hans agent och tidigare klubb kommer han att får skit för det när spelaren inte möta förväntningarna. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:58 - mån 04 mar 2013 |
Insu: Jag skriver att jag lika gärna eller hellre skulle vilja ha en kanadensare i laget än en division 1 spelare om jag tvingades att välja (ang th1 påstående). Negativt? Nja. Förövrigt skriver jag att man kan ifrågasätta värdet av denna värvning men märk väl - beroende på om han ska ersätta en back som vill stanna eller en back som lämnar frivilligt. Kanske skulle jag uttryckt det lite klarare även om jag tycker det framgår mellan raderna, För övrigt skriver jag att jag inte kan bedöma Bäcklin innan jag sett honom spela. Precis som alla andra värvningar kan det bli bra eller dåligt. Om det är negativt eller inte är väl upp till var och en, men nog har både jag och andra varit bra mycket mer negativa än så här? Att jag skulle vara väldigt negativ är väl att ta i? |
Namn: börje |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:54 - mån 04 mar 2013 |
div 1 spelare.vad händer????.. 2 matcher i vik säger väll en del.Hade han varit bra så hade han spelat mer matcher åt vik. |
Namn: Honken |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:50 - mån 04 mar 2013 |
Ola: Sorry, såg ej länken till dragskott! |
Namn: Honken |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:42 - mån 04 mar 2013 |
Ola: Vem är då Oscar Bäcklin? |
Namn: Ola |
Länk: http://www.eliteprospects.com/team.php?team=29&year0=2014 |
Stad: T |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:39 - mån 04 mar 2013 |
Hacki>
Förmodligen fel i systemet. Annars är Robin Gartner och Hank också klara. |
Namn: Doffe |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:36 - mån 04 mar 2013 |
Hacki>
Mkt intressant!! |
Namn: Rikard |
Länk: http://dragskott.blogspot.se/2013/03/kallingeronneby-backtufftingen-far.html |
Kategori: Hockey |
Skickat: 21:36 - mån 04 mar 2013 |
"Kallinge/Ronneby-backtuffingen får chansen i HockeyAllsvenskan - "Rocky" är en bra värvning" |
Namn: Hacki |
Länk: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12475 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:34 - mån 04 mar 2013 |
En liten notis...
Något som jag missat eller är det något som ligger kvar i systemet hos elitprospects? |
Namn: Insu |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:33 - mån 04 mar 2013 |
MAO>
Det gäller väl i så fall alla division 1-lag? Och då är ju en värvning från lägre division per definition en flopp, med ditt sätt att resonera. Jo, jag tycker att du är negativ. Väldigt så, till och med. |
Namn: Ola |
Stad: T |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:30 - mån 04 mar 2013 |
MAO>
Jag reagerar mot "och då kan man återigen börja ifrågasätta värdet av en sådan här värvning." Men jag tror också att alla Moras backar skulle platsa i K/R. Däremot tror jag inte att alla backar i Mora är bättre än alla backar i K/R. |
Namn: Th1 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:26 - mån 04 mar 2013 |
MAO
Med statistik kan du bevisa precis vad du vill. Om jag skulle titta lite i poängligan skulle jag säkert kunna hitta importer som också ligger i bottenskiktet, tror du inte? |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:16 - mån 04 mar 2013 |
Ola: Är varken positiv eller negativ innan jag sett honom spela. Konstaterandet angående K/R är väl bara fakta eller tror du att någon av Moras backar inte skulle ta en plats i division 1-laget?
Och Th1: Ja, jag skulle hellre ta en okänd kanadensare om han är välscoutad än en okänd division 1-spelare. Och visst finns det fynd i division 1 men rent historiskt är de ganska så få om man tittar på AS även om Marcus Nilsson var ett superfynd för BIKK. En annan fakta man kan konstatera är att av de 12 första platserna i AS poängliga är 9 importer varav 5 är kanadensare (tämligen okända innan de kom till Sverige) och tre av dem la beslag på plats 1-3. Men som sagt kan ju Oscar vara hur bra som helst. |
Namn: Th1 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:01 - mån 04 mar 2013 |
Ola:
Håller med dig, men MAO ser nog hellre någon okänd och överbetald kanadensare :p Finns nog många fynd i div 1 bara man scoutat rätt |
Namn: cleary |
Kategori: Trupp |
Skickat: 21:00 - mån 04 mar 2013 |
står på KRIF's hemsida att oskar skrivit på för 2år med Mora, på Moras sida stod det bara 1år va? |
Namn: Wixner |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:57 - mån 04 mar 2013 |
Vi på Siljans norra strand rätta munnen efter matsäcken.
Det är väl inget konstigt med att värva div. 1 killar precis som ES lagen värva Allsvensk spelare. Oscar ser lovande ut tycker jag. Han är väl ingen tänkt första back och det är att dumförklara Moras ledning att ens antyda det. Jag tycker att det är bra att Mora är konsekvent. De har sagt att de ska satsa på unga killar som har inte riktigt blommat ut och det fortsätta de med. |
Namn: Ola |
Stad: T |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:48 - mån 04 mar 2013 |
MAO>
"Men jag kan inte se att Kallinge/Ronneby inte välkomnat vilken som helst av dagens Mora-backar som ersättare till Oscar och då kan man återigen börja ifrågasätta värdet av en sådan här värvning." Positiv som vanligt ser jag. |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:47 - mån 04 mar 2013 |
Bara han inte gör i kallingarna när han kommer i kontakt med "strypan" Bibic |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:21 - mån 04 mar 2013 |
Man kan inte klaga på detta förvärv innan vi vet hur den övriga backbesättningen kommer att se ut nästa säsong och hur Oscar är tänkt att användas. Men jag kan inte se att Kallinge/Ronneby inte välkomnat vilken som helst av dagens Mora-backar som ersättare till Oscar och då kan man återigen börja ifrågasätta värdet av en sådan här värvning. Förhoppningsvis bidrar den här värvningen till att åtminstone behålla status quo beroende på vilka som försvinner. |
Namn: Doffe |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:20 - mån 04 mar 2013 |
Av det jag hittar på nätet om Bäcklin så verkar det spännande.
Stor, tuff och inger respekt! |
Namn: Meduza |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:15 - mån 04 mar 2013 |
Man verkar ha väldigt bråttom att värva nåt
kan man inte hitta nån spelare högre upp än div 1? |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:15 - mån 04 mar 2013 |
TP: Som jag skrev så ska det stå "Div-1" lag inte "Mittenlag". |
Namn: TP |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:08 - mån 04 mar 2013 |
MAO: Att kalla Kallinge för ett mittenlag i ettan är att ta i. Innan Allettan startade så var dom totalt överlägsna i div 1 F som av dom flesta insatta anses vara den starkaste av serierna. Vad dom sen höll på med i Allettan har jag ingen aning om.
Kan nog bli ett bra nyförvärv och säkerligen inte allt för dyr. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:05 - mån 04 mar 2013 |
"div1-laget" ska det stå. |
Namn: Healey |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:04 - mån 04 mar 2013 |
Bra tyngd och storlek iaf! |
Namn: Godmode |
Länk: http://moraik.se/artikel/han-%C3%A4r-f%C3%B6rsta-nyf%C3%B6rv%C3%A4rvet-f%C3%B6r-s%C3%A4songen-20132014 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:04 - mån 04 mar 2013 |
Kan bli bra. Nu bara fylla backsidan med rutin. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:02 - mån 04 mar 2013 |
Oscar Bäcklin från div 1 mittenlaget Kallinge/Ronneby ska stärka upp Moras försvar. |
Namn: ingo |
Stad: mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 19:31 - mån 04 mar 2013 |
Moring> helt rätt,även älvdalen kvalar,wener sitter och tittar på youtube kanske |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Annat |
Skickat: 18:50 - mån 04 mar 2013 |
grattis Ludwig. Men jag tog in nästan hela försprånget. Synd nog blir jag tvungen att ställa in segerfesten och lämna tillbaka guldhjälmen. |
Namn: mg |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:39 - mån 04 mar 2013 |
Godmode: Dagens DT, papperstidningen |
Namn: Godmode |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:24 - mån 04 mar 2013 |
Vart har han bekräftat det nånstans? |
Namn: Perkus |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:18 - mån 04 mar 2013 |
Gustav: Att Mora har gjort klart med två nyförvärv är inget rykte. Tränarn har redan bekräftat att så är fallet. |
Namn: Moring |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:43 - mån 04 mar 2013 |
Det är väl antagligen play off till allsvenskan eller juniorernas play off i Österrike. Nån gång ska väl värvingarna lyckas. Trägen vinner.
|
Namn: gustav |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:04 - mån 04 mar 2013 |
Trevligt rykte. Har du någon aning om vilken typ av spelare det kan vara? |
Namn: Ola |
Stad: T |
Kategori: Trupp |
Skickat: 16:27 - mån 04 mar 2013 |
frpe>
Ingen fara. De spelar inte playoff-serie. Och Smotherman spelar inte heller playoff-serie. |
Namn: Aggen |
Kategori: Trupp |
Skickat: 16:00 - mån 04 mar 2013 |
frpe: Smotherman hade jag inte sagt nej till, antar dock att priset kommer ligga ganska högt. |
Namn: frpe |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 15:30 - mån 04 mar 2013 |
Jag hoppas då innerligt att det inte är playoff-serien till allsvenskan... |
Namn: gh |
Kategori: Trupp |
Skickat: 15:12 - mån 04 mar 2013 |
Lite silly season rykten: Två spelare klara, de ska bara spela klart playoff serien. |
Namn: frpe |
Länk: http://bloggar.expressen.se/ek/ |
Stad: Solna |
Kategori: Hockey |
Skickat: 14:12 - mån 04 mar 2013 |
Mattias Ek tycker till lite om domen mot leksingarna |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Hockey |
Skickat: 13:41 - mån 04 mar 2013 |
Jag hade definitivt hoppats på längre avstängningar, men ibland får man vara nöjd med det lilla.
Mordor IF kommer att få mota antingen ssk eller vik i premiären, Mardröm för alla Orcer om dom förlorar den matchen, Gjädje för resten av alla hockeytokiga svenskar som hatar Mordor IF. Detta sätter naturligtvis stora käppar i hjulet för Mordor och dess orcer. Nu kan vi bara hoppas att den dåliga formen de visat upp på sistone, och att avstängningarna knäcker dom fullständigt så dom inte tar en endast ynka poäng i hela kvalserien. Mitt förakt mot den där "sekten" vet just nu inga gränser. |
Namn: Insu |
Kategori: Hockey |
Skickat: 12:50 - mån 04 mar 2013 |
frpe>
Ja, 25-procentsregeln tycks tillämpas rätt konsekvent på andra sidan Siljan :-) |
Namn: frpe |
Stad: Solna |
Kategori: Hockey |
Skickat: 12:34 - mån 04 mar 2013 |
Insu:
Salo måste bara skoja. Att Kapstad bara fick en match och Bibic två är ju helt obegripligt när Gerber fick sex matcher och Kalus i Djurgåden fyra. Min gissning är att de skrev av 75% av straffen och därför blev det som det blev... |
Namn: Insu |
Länk: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/allsvenskan/article16350653.ab |
Kategori: Hockey |
Skickat: 11:57 - mån 04 mar 2013 |
Tommy "Einstein" Salo om att hans spelare stängs av i kvalserien istället för den betydelselösa sista seriematchen:
"Det är tråkigt, vi hade en match kvar i lördags. Det är bättre att de stått över den, det känns ju lite märkligt att det blir så här." Ja, det är ju tråkigt att en avstängning ska drabba klubben som får spelare avstängda. Jag som i min enfald trodde att det var själva poängen. |
Namn: Knogen |
Stad: Orsa |
Kategori: Annat |
Skickat: 10:09 - mån 04 mar 2013 |
Jag har ju insett att jag gjort helt fel satsning och kan faktiskt rent av vara orsak till att vi missade play-off. Normalt brukar jag ju placera Mora sämre än vad jag tror. Eftersom jag är en så usel tippare (inledde t.ex. Tips-SM med fem rätt) brukar jag se mitt startbidrag i tävlingen som en investering i en bättre placering för MIK, snarare än att kamma hem rubbet. Jag menar, vad är chansen för att jag skulle vinna? I år lade jag ribban lite för högt. Jag lovar att inte göra om det misstaget.
Ludwig> Stort grattis till segern i det som förmodligen är den mest prestigefulla tävlingen på hela internet, och som faktiskt satte hela Vasaloppet i skuggan under gårdagen! Kul att ungtupparna visar framfötterna! :-) |
Namn: Ludwig |
Stad: Mora |
Kategori: Annat |
Skickat: 07:19 - mån 04 mar 2013 |
Vi kan dessvärre inte sköta överlämningen under en gatlykta en mörk kväll. Då jag endast är sex år gammal tillåter ej mina föräldrar mig att vara uppe sent på nätterna.
Värt att notera är att min farfar endast var en poäng ifrån att komma sist. Synd att det inte blev så. Jag ser fram emot en segerintervju. |
Namn: Insu |
Kategori: Annat |
Skickat: 23:46 - sön 03 mar 2013 |
PeO>
Fan också - min taktik att komma smygande bakifrån räckte nästan hela vägen. En eller två omgångar till och jag hade sopat hem hela potten! (Jag noterar också att jag hade tippat MIK sämst av samtliga 63 deltagare, och dessvärre därmed var den enda - tillsammans med Lex1 - som prickade rätt. Detta noterat apropå att jag ofta kallas optimist...) |
Namn: PeO |
Kategori: Annat |
Skickat: 21:56 - sön 03 mar 2013 |
Så, mitt i eländet, grattis till Ludwig! Du blir kontaktad av redaktionen för transaktionen. Vanligen blir det en kurir i trenchcoat och stenansikte som står i dimman under en gatlykta med en attacheväska. Tysk brytning naturligtvis och en Lucky Strike i mungipan. Eller så ta vi en enkel men trist överföring via internetbank. Äntligen en moring som vinner nåt i alla fall! |
Namn: PeO |
Länk: http://www.mik.se/tipskungen_12_13_res.pdf |
Kategori: Annat |
Skickat: 21:37 - sön 03 mar 2013 |
Vi lämnar de tunga ämnena ett tag och ger oss in på Tipskungen. Eftersom inga tabellförändringar uppkom mellan omgång 51 och 52 redovisar jag inte 51 utan går direkt på 52. Det blev löjligt jämnt men vi har en vinnare... |
Namn: Lassie |
Länk: http://stats.swehockey.se/Game/Events/154873 |
Stad: 79531 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 19:44 - sön 03 mar 2013 |
Joakim: Jag var i Eldris & hejade men jag såg ej Lennartsson. ;)
Han var tydligen med J20 uppe i Lule & nätade. (se länk) Kanske han fick åka på laggen hem från Norrland? :) Som sagt, viktig match för J20 på tisdag borta mot Västerås. Bra för MIK att Rögle vann mot Huddinge idag. Efter matchen på tisdag avgörs allt nästa helg. Lördag 9/3 Växjö-MIK & Söndag 10/3 Tingsryd-MIK. Tabell: stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Schedule/3630 Jobba på MIK!!! |
Namn: PerkanF |
Kategori: Trupp |
Skickat: 19:40 - sön 03 mar 2013 |
Joakim: han fick inte åka för Mora.
Det var ett avgörande moment på säsongen så dom stoppade honom. Han var väldigt besviken över detta enligt hans twitter. |
Namn: Wixner |
Kategori: Match |
Skickat: 19:05 - sön 03 mar 2013 |
Moras j20 spelar en viktig match i Västerås på tisdag kväll. Ska någon dit? |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:39 - sön 03 mar 2013 |
Tycker också att det är kanon att dom lägger upp den sidan så man ser vad som finns och inte.
Jag ser gärna att man lyckas behålla Tom Nilsson. sedan kan man ta in 4 nya backar anser jag. e dock tveksam på Cedergren, han är duktig offensivt, men den största säkerhetsrisken vi har bakåt samtidigt. Vet inte vad som hänt med han men han var betydligt bättre i deffensiven förr än nu. Sedan ser jag att det redan är 8 forvards under kontrakt. Och det ger inte så stort utrymme att förbättra truppen, men satsa på att behålla Tobbe Eriksson och eventuellt Z, sedan måste det förstärkas på något sätt. Vår första lina i år, var egentligen inte bättre än en bra andralina om man tänker ur perspektivet att vi ska vara med och slåss om topp tre på allvar. Vad gäller Wener har jag varit väldigt kritisk och är det fortfarande, dock har han tid kvar på kontraktet så det är bara att acceptera. Nu hoppas jag verkligen att han tänker till ordentligt, så vi slipper floppvärvningar ala lennartsson, han skulle gå in i alaget och han höll rätt tempo sas det, i slutänden så platsade han inte ens i hudik och hamnade som en 4:e linespelare i j20, inget ont om lennartsson dock, detta är ju inte hans fel, han fick en chans och försökte ta den. Någon som vet hur det gick för honom i Vasaloppet förresten? Han skulle ju åka Vasaloppet med hockeyutrustning på. MAO: jag håller med mycket i din kritik då det e mycket som stämmer, men inte att dom e i.....r :) |
Namn: Spiriis |
Kategori: Hockey |
Skickat: 18:08 - sön 03 mar 2013 |
Tror vi kan ta det nästa år! |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:05 - sön 03 mar 2013 |
va bra, under tidigare säsonger har det varit svårt att få info. |
Namn: Insu |
Kategori: Trupp |
Skickat: 18:01 - sön 03 mar 2013 |
HakanOlsen>
Den länken har funnits där länge. |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:58 - sön 03 mar 2013 |
väldigt bra att de redan nu presenterat vilka spelar som ingår i truppen, det har inte förekommit tidigare. Bra! |
Namn: Spiris |
Länk: http://moraik.se/lagbygget-20132014 |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:50 - sön 03 mar 2013 |
Varför är inte Schumacher med här?? Är han ej klar ändå? |
Namn: Wixner |
Kategori: Trupp |
Skickat: 17:19 - sön 03 mar 2013 |
Jag har aldrig förstått vad folk har emot Wener. Klart att har är extra utsätt med att han är både tränare och sportchef. Enligt mig är spelidéen och denna satsande på unga spelare jättebra. Allt blev inte bra men det händer de flesta lag. Titta på DIF, de varvade en massa rutinerade spelare som floppade totalt, det var bara bredden som räddade de. |
Namn: MIK:are |
Kategori: Hockey |
Skickat: 17:13 - sön 03 mar 2013 |
I Västerås skall tilläggas. |
Namn: MIK:are |
Kategori: Hockey |
Skickat: 17:11 - sön 03 mar 2013 |
Interesant artikel i Expressen angående hur man tacklade situationen när NHL spelarna lämnade. Något som man kanske kan ta lärdom av i MIK. För det verkar som det var lite vingligt i MIK-gruppen efter att Kopitar och Ryan försvann. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Match |
Skickat: 15:42 - sön 03 mar 2013 |
Var så oerhört besviken efter gårdagens insats att jag gick över gränsen när det gäller gnäll och kritik. Ber om ursäkt för detta. |
Namn: HakanOlsen@sh.se |
Kategori: Trupp |
Skickat: 15:15 - sön 03 mar 2013 |
det är mest en besvikelse att de inte ger mer i matchen som gällde mycket för att gå ännu mera +, dessutom är det slut för säsongen för de som följer MIKs matcher. Säsongen slutar för tidigt. Det är naturligtvis bra att det är + 1.5 miljon om det stämmer. Det var även skoj att få se NHL-spelare ett tag, även om det försvann spelare som skulle behövts senare. Även jag tycker det varit bra med information från Wener även om en det blev några ogenomtänkta uttalanden. |
Namn: Anderson i Hemus |
Stad: Jupiter |
Kategori: Forening |
Skickat: 12:41 - sön 03 mar 2013 |
Bara massa gnäll, Mora budgeterade inte med play-off och gick även 1,5 miljoner plus tack vare en hög publiksiffra och en globenmatch. Experterna tippade Mora på en 10-14 plats, och laget var en vinst från play-off. Succé? |
Namn: Insu |
Kategori: Trupp |
Skickat: 12:12 - sön 03 mar 2013 |
MAO m.fl>
Som flera andra har påpekat: det handlar lika mycket om vad man säger, som hur man säger det. Konstruktiva förslag till förbättringar/förstärkningar är f-n så mycket trevligare att läsa än alla renodlade gnällinlägg, som tyvärr oftast dominerar stort. Men om budskapet är att "om ni inte gör som jag tycker så är ni idioter" (vilket faktiskt MAO skriver i klartext) blir man plötsligt själv en besserwisser och ett troll. Och sånt kan vi vara utan. |
Namn: HakanOlsen |
Kategori: Match |
Skickat: 11:44 - sön 03 mar 2013 |
en del kommentarer efter matchen visar att Almtuna-spelare och journalister var frågande till om MIK s inställning. jimmie Kraft: " verkafe som om Mora inte ville gå till playoff". Håkan Lundh, journalist; Mora IK: "En liten besvikelse, det måste sägas". Ja, detvar intemycket som gick rätt igår under de två perioder som jag såg. Väldigt trist avslutning. Tingsryd gjorde sitt jobb men tyvärr inte MIK. Denna säsong har det varit konstant problem med målvaktsspelet, backar och målskyttet. När Ance och Bobby försvann klappade allt ihop. Det många poäng efter Globenmatchen, det gör mig orolig inför kommande säsong. Förutom nya målvakter och backar behövs någon ledartyp som kan ta i det hela vid problem, dessutom behövs mental träning som jag efterlyst tidigare. Jag även det är trist i förhållande till sponsorerna som satsat i laget. |
Namn: PeO |
Kategori: Forening |
Skickat: 10:32 - sön 03 mar 2013 |
En sak den nya ledningen varit bra på är transparens, ibland har det till och med varit lite väl öppet. Vad man har missat är att kommunicera målsättningen för den här säsongen. Jag tror mig vara ett ovanligt engagerat fan men ändå vet jag faktiskt inte var vi siktade den här säsongen. Förkvalet tror jag mig minnas men sånt där måste vara glasklart. Wener lät vid ett tillfälle "topp tre" slinka ur honom. Man måste vara mycket försiktigare än så med media. Först långt in på säsongen började jag ana att det var ett utvecklingslag vi spelade med. Det kan mycket väl vara rätt väg att gå, det vet vi ju inte förrän tidigast 14/15 egentligen. Men om det är så strategin ser ut måste det vara kristallklart för alla fans. "Eller är det bara jag?" som Ulf Brunnberg skulle sagt. |
Namn: Andreas |
Kategori: Match |
Skickat: 10:17 - sön 03 mar 2013 |
Ja besvikelsen är enorm att det i säsongens viktigaste match blir som det blir! Såg väldigt tamt ut konstigt nog! Men ser fram emot nästa säsong redan nu, tror det kan bli ett riktigt bra MIK om dem får behålla några till viktiga lirare & kan hitta rätt i förstärkningar! Ska bli otroligt kul att få se en Alexander Hilmersson som är hel & fräsch...han är verkligen en spelare som Mora saknat denna säsong! En riktig målgörare!! Men en spännande kvalserie väntar där man faktiskt har 5 lag att hålla på;) |
Namn: SIVASN |
Länk: http://sivasn.blogspot.se/ |
Stad: F |
Kategori: Match |
Skickat: 09:59 - sön 03 mar 2013 |
Håller med, ska man värva kanadensare så ska man ha råd att scouta dom riktigt annars är det bättre att värva här hemma där man lite mer vet vad man får.
Tänk vilket ramaskri det skulle bli här inne om det kom hit en upphosad fet kanadensare. Z |
Namn: meduza |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 09:04 - sön 03 mar 2013 |
Ska man värva spelare från utlandet ska man ha stenkoll
på vad dom håller för kvalite har man inte det är det bättre att låta bli det finns många bra spelare i allsvenskan med utgående kontrakt i lag som inte har nån större plånbok än vad vi har försök få hit några då vet man ju att dom håller för allvenskt spel i alla fall. |
Namn: Th1 |
Kategori: Match |
Skickat: 08:07 - sön 03 mar 2013 |
Jag håller med knogen!
Dock kan jag hålla med om att han är något konservativ i mina ögon :) Dock är jag mkt less på MAO tjat angående värvningar av kanadensare, vi kan hitta duktiga svenskar med storlek också! Har de har Karlskoga, Oskarshamn dessa stora kanadensare i sina lag? De har rimligtvis liknande budget som Mora, vi måste " bara" lyfta vår scouting av spelare, något som varit under kritik sen slutet av Simons eran enligt mig! Sen tycker jag det är väldigt onödigt att uttrycka sig som du gör MAO angående spelare och ledare, håll sånt för dig själv, det gagnar ingen. |
Namn: Oddset |
Kategori: Trupp |
Skickat: 04:13 - sön 03 mar 2013 |
Många bittra kommentarer här inne nu,det kan man förstå efter den här säsongen. Vi visste att det skulle bli en mellansäsong. Vi ska bygga upp något nytt i den här föreningen,synd bara att vi inte lyckades nå förkval då hade säsongen varit godkänd.Det har varit lite för stor spelaromsättning för att det skulle bli bra denna säsong.
Det som ja tycker saknas mest är en målvakt som står på huvudet och vinner matcher åt oss, därför hoppas jag vi ser ett helt nytt målvaktspar nästa säsong.Plocka hem Mantas som gjort en bra säsong i div 1 och lägg lite extra slantar på en bra förstemålvakt. Andra viktiga förlängningar skulle vara Björkstrand och Ericsson som kommer växa ännu mera nästa säsong,slarva inte bort dessa! |
Namn: Owe |
Kategori: Match |
Skickat: 03:31 - sön 03 mar 2013 |
Knogen: Tycker du det är konstigt att MAO skriver ett som du kallar det" va var det jag sa" inlägg? 95% av alla som skriver här inne idiot förklarade både MAO och mig när vi i höstas skrev att truppen såg på tok för svag ut! Detta skulle ju bli så bra, wener hade ju stenkoll på spelarmarknaden.. |
Namn: Knogen |
Stad: Orsa |
Kategori: Match |
Skickat: 01:49 - sön 03 mar 2013 |
williamthekid>
Du har verkligen fått precis allt om bakfoten. Varför skulle jag vilja få MAO att framstå som en idiot? Jag tror inte han är en idiot. När har jag sagt någonting om hans idéer? Vad har du fått ifrån att jag tycker det är idioti? Om du ska kommentera inläggen, så se då för sjutton till att läsa vad som står där! Jag har inte yppat ett ord om kvaliteten i MAO:s förslag. (Vad jag sedan tror om dem är en annan femma). Det jag har reagerat på nu är sättet han framför sina synpunkter. |
Namn: williamthekid |
Kategori: Match |
Skickat: 01:23 - sön 03 mar 2013 |
Knogen: Du vill att Mao ska framstå som en idiot i dina ögon, han har förslag och ideér på vad som ska eller bör göras, och då tycker du de är kasst eller idioti, du får vara moderator eller en jätte duktig tränare, men värva de ska du då rakt inte. Du må ha talet och skrifentens gåva, vilket ja möjligen inte har, men de hör inte hit, Kom med nått kreativt och hjälp MIK till att komma längre och möjligen till en högre division istället för att klnka ner på andra.. Jag håller på Mao!! |
Namn: Knogen |
Stad: Orsa |
Kategori: Trupp |
Skickat: 01:12 - sön 03 mar 2013 |
Golfaren>
Så jag måste alltså ha ett förslag själv för att få kritisera MAO när han rakt ut säger att ledningen är idioter om de inte gör som han tycker? Kom igen nu! Alla företag vill ha engagerade medarbetare. Alla företagsledare vill ta vara på bra idéer. När har jag påstått något annat? Men det är skillnad på att lägga fram idéer och lägga fram idéer. Det vet nog även du. Nej, jag gnäller inte på alla och definitivt inte ofta. (Det är bara att ta en koll i historiken om du så önskar). Jag gnäller på MAO och jag tycker mig ha rätt bra anledning att göra det. Tycker hans inlägg nedan talar för sig själv. |
Namn: börje |
Stad: Mora |
Kategori: Trupp |
Skickat: 00:58 - sön 03 mar 2013 |
Håller med MAO fullt ut jag med,det här är ju tvärslut. |
Namn: williamthekid |
Kategori: Match |
Skickat: 00:16 - sön 03 mar 2013 |
Jag håller med Mao fullt och fast, men de är ju skit de samma för de är ju fel de med, och hur ska de värvas annars då tycker ni? Ni som har andra förslag lägg ut dom här då. Vi är tyckare och vi vill ju faktiskt MIK de bästa, sen om ordvalet inte passar alla de må vara hänt, men nått måste ju ske de kan ju vem som helst se.
Om man inte kan värva rutinerade spelare av allsvenskvallité då är de ju inte bra alls och då kan de ju inte gå mer än utför, som sagt de funkade ju inte med unga hungriga medelmåttor, kanske i J-20 laget men ite till alaget om man vill slås om att vara topp 3, men va fan vet jag som inte kan nått utan att bara kolla på från läktaren... Säsongen är slut kolla runt på marknaden på vad vi behöver och lägg de pengar som behövs spest, helst spelar typer karaktärer... Ja jag är bitter och håller med Mao! |
Namn: Golfaren |
Kategori: Trupp |
Skickat: 00:04 - sön 03 mar 2013 |
Och du Knogen du gnäller på alla rätt ofta du. Kom med något förslag själv istället för att dissa vad alla andra tycker.
Tänk dig ett företag där en person kommer med ett antal förslag på utveckling. Tänk dig sedan en person som bara gnäller på att det är så drygt att höra vad den andra personen tycker hela tiden. Vilken person kommer göra att företaget blir mer framgångsrikt? Ja inte den personen som gnäller på att den andra har "jobbiga" åsikter iaf. Stå på dig MAO. Fortsätt som du gör. Det är ingen som är nöjd just nu och det är ingen som bör vara nöjd med vad laget som helhet gjort den här säsongen. Personligen hoppas jag att ledningen först och främst lägger energi på att utreda vilka som verkligen tillfört laget något. Det kan vara några doldisar som man tror vart dåliga men som ändå tillför till laget. Vore intressant att höra mer sådana diskussioner här inne än att bara diskutera allt som vart dåligt. Risken finns att man drar alla över en kam och säger att allt ska bytas ut. Dvs noll kontinuitet. |
Namn: Knogen |
Stad: Orsa |
Kategori: Trupp |
Skickat: 23:12 - lör 02 mar 2013 |
"Men tar de inte den uppenbara vägen till ett starkare lag så är de rent ut sagt idioter som kommer att begrava Mora IK:s stolta klubbmärke djupt ner i myllan."
"Allt annat mindre än 5-6 transatlanter i nästa säsongs trupp är ren idioti" Det är inga små ord du tar till MAO. Och det var inte direkt oväntat. Jag och en kompis slog vad om när ditt "vad var det jag sa"-inlägg skulle komma, och nu kom det. Jag är innerligt trött på dina besserwisserfasoner nu. Ju mer klubben inte gör som DU vill desto mer desperat blir du. Nu blir de idioter också, för att de inte gör som DU tycker. Är det någon i det här sällskapet som borde skärpa sig så är det du. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Kategori: Trupp |
Skickat: 22:56 - lör 02 mar 2013 |
Nästa säsong är lite a make or brake för Mora efter den sämsta perioden i Moras moderna historia. Jag förespråkar en hel del "halvbra" transatlanter nästa säsong för att strama upp detta rent ut sagt klena lag, Tar W&H någon annan väg kommer det gå åt pipsvängen igen, Att börja värva halvbra div 1-lirare från Österrike och Sverige hoppas jag att alla "jasägare" nu insett att det inte fungerar.
Som jag proklamerat sedan augusti så behövs det så klart fler spelare över 90 kg i båda anfall och förvar...och det behövs lirare drillade i en hårdare skola än den nästan profant värdelösa österrikiska andraligan. Detta går att ställa till rätta om W&H har någon som hekst känsla för vad som rör sig i Europas övriga ligor och i Nordamerika. Är inte detta åtgärdat inom 6 månader så är det riktigt uselt....precis som årets lagbygge. Wener och Hermodsson har oerhört mycket att bevisa men jag ger det en säsong till.Men tar de inte den uppenbara vägen till ett starkare lag så är de rent ut sagt idioter som kommer att begrava Mora IK:s stolta klubbmärke djupt ner i myllan. Skärp er nu och se de möjligheter som nu öppnat sig. Allt annat mindre än 5-6 transatlanter i nästa säsongs trupp är ren idioti...och ni kan börja med att slå en signal till Mike Danton. Han hade garanterat gjort det bättre än de flesta forwards i dagens Mora IK. Backar och målvakter orkar jag inte ens gå in på...men finns några andra än Bengtstsson, Ekelund och Vikstrand i nästa säsongs trupp så är det misslyckat redan där. Jag hoppas verkligen att W insett sina smått abnorma misstag denna säsong både vad det gäller nyförvärv, lagbygge och spelsystem..för det har ärligt talat varit jävligt uselt. Men som sagt, det finns både en kostnadseffektiv och bra lösning för Mora IK och jag hoppas de är modiga nog att ta den. |
Namn: MIK:are |
Kategori: Hockey |
Skickat: 22:39 - lör 02 mar 2013 |
Stärk upp J-20 laget nu med ett antal a-lag spelare så vi slipper kval (neråt) |
Namn: Omega |
Kategori: Match |
Skickat: 22:03 - lör 02 mar 2013 |
I mina och rent sportsligt ekonomiska ögon kom vi 7:a.. |
Namn: Jon |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:54 - lör 02 mar 2013 |
sten; Så ryan och kopitar räknas alltså inte? Kopitar spelade trots allt 31 matcher. Tror dom flesta hade valt kopitar i 31 matcher istället för fogström i 45 matcher (inräknat skador,sjukdomar etc). |
Namn: sten |
Kategori: Trupp |
Skickat: 20:43 - lör 02 mar 2013 |
I år hamnade vi på 8 plats. Förra året hamnade vi på 8 plats trots att vi hade med sånna toppspelare som Fogström och Jakobs som alla har saknat i år.
Vi har alltså varit precis lika bra i år med en ny trupp trots allt er klagan. Jag kan inte se att det går utför. |
Namn: re |
Kategori: Match |
Skickat: 20:40 - lör 02 mar 2013 |
Jag tycker att enligt gällande principer i hockeyallsvenskan borde "Larssons" "solleröleksing" och andra lif-kramare nu bara få 25% av bokstäverna med i sina inlägg! |
Namn: p.o |
Stad: blg |
Kategori: Hockey |
Skickat: 20:09 - lör 02 mar 2013 |
Skönt att säsongen är över! |
Namn: SIVASN |
Länk: http://sivasn.blogspot.se/ |
Stad: F |
Kategori: Match |
Skickat: 20:06 - lör 02 mar 2013 |
ingo> Det är väl lätt att säga att vi skulle kvala neråt utan dom men det tror inte jag. Kan kontra med att hade Hillmerson varit med hade vi kommit top tre. Kan DU bevisa motsattsen? |