Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 172 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 174 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 54 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 61 Warning: Undefined variable $text in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 286 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 54 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 61 Warning: Undefined variable $text in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 532 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40 Warning: Undefined array key "sname" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 33 Warning: Undefined array key "stext" in /customers/2/c/d/mik.se/httpd.www/eoaskk/functions.php on line 40
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 18:22 - tis 06 aug 2013 |
anders - nu börjar det gå i cirkel. När det gäller miljöpåverkan handlar det om en totalanalys. Specifikt väljer jag viner med naturkork därför att jag inte vill bidra till förändring av miljön där korken produceras, dvs korkekskogar i Portugal och södra Spanien är på väg att försvinna. Övrigt, plast är ett problem som kommer att observeras allt mer. När det gäller transporter får vi
hoppas på att t.ex. viner från Gotland blir drickbara, vilka de inte är nu. |
Namn: Resenärn |
Skickat: 18:06 - tis 06 aug 2013 |
Anders,
Du är nåt på spåren där - kommer inte Leksand att få resa mera nu;) |
Namn: Anders |
Skickat: 17:07 - tis 06 aug 2013 |
Hakan:
Sannolikheten är också stor att jag kommer att dricka ett större urval goda viner än dig, då jag inte har exkluderat något vin på grund av kork. Jag har alltså inte sagt att jag vägrar köpa vin på glasflaska eller att det måste vara bag-in-box eller plast, utan bara lyfte fram det orimliga i att diskvalificera vin på grund av kork (ur miljöhänsyn, eftersom det var ditt huvudargument), när det finns så mycket annat man kan diskvalificera det på som ger långt större miljövinst (långväga resor, glas, etc etc). |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 16:36 - tis 06 aug 2013 |
anders- sannolikheten att jag kommer att dricka bättre viner än vad du kommer att göra från boxarna, peflaskorna etc, kommer att vara högre. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 16:29 - tis 06 aug 2013 |
Anders - glas och plast är olika produkter. Glas innehåller inga miljöfrämmande ämnen ochlöser inte in ämnen somplast gör. Det är förmånga miljöfrämmande ämnen i miljön.Du få välja vad du vill. Vi kan ju dela upp vinutlåtandena, du tar viner med föslutningar av metall och plast, i PET-flaskor och boxar, och jag tar vin i
glasflaskor med naturkork. Namnet skall innehålla Mora/Moras som ett fristående ord. Slutligen, när det gäller uttalanden om viner är det många som är väldigt seriösa, men det är inte det mest viktiga man kan syssla med men det är intressant. Du kanske ha det som levebröd. Mitt inlägg från början var att komma med något skojigt då jag hade köpt vinet Elias Mora och har sett andra med Mora i namnet. |
Namn: Anders |
Skickat: 15:06 - tis 06 aug 2013 |
JE: Ja det är precis dit jag försökt komma. Om man ska bry sig så mycket om miljön att det är viktigt att köpa naturkork istället för skruvkork så undrar jag varför man dricker vin överhuvudtaget.
HakanOlsen: Plast är ett miljöproblem ja, men bryts glas ner snabbare än plast? Jag pratar nu om vinförpackningar, dvs man får alltså välja mellan en glasflaska i naturen eller en plastflaska i naturen om man nu förutsätter att det sker viss nedskräpning. Men jag förstår inte varför en miljömedveten individ skulle slänga flaskor i skog eller hav? Om man nu är så pass insatt att man bryr sig om fotavtrycket, så får man anta att glasflaskan handlar i återvinningen, och plastflaskan där den ska vara. Så för mig, som inte skräpar ner, så är det alltså bättre för miljön att köpa plastflaskor eftersom det är mindre påfrestande. Men om man antar att Svensken är stendum och bara slänger skräpet där han står, då förstår jag att det kan vara viss poäng i det du säger. Men borde verkligen miljöpåverkan av en produkt förutsätta att 10% av konsumenterna slänger flaskorna i skogen? För mig är det inte vinproducentens sak att förutsätta att si och så många flaskor tuggas av kräftor i havet. Nedskräpning är högst subjektiv. I Sverige skräpas det ner ganska lite. I Peru kastas allt i Skogen. I Singapore kastas INGET på gatan. Så vad är det som gäller? Detta är en helt separat diskussion, och inget som borde räknas in i miljöpåverkan från producenternas sida. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 14:49 - tis 06 aug 2013 |
JE-då skall det vara vatten från egen brunn, hälsobrunn. |
Namn: JE |
Stad: Soller |
Skickat: 14:38 - tis 06 aug 2013 |
Hakan och Anders; Om man ända ska vara så petig med miljön är det väl lika bra att ni dricker kranvatten. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 14:31 - tis 06 aug 2013 |
Anders - ok, skall vi tiita på hela förpackningen är det viktigt att analysera hela förpackningarnas livscykel (livscykelanalys) och se alla miljöeffekterna inte bara det enkla prod. Av koldioxid. Plast har börjat bli ett stort problem genom nedskräpning och det tar lång tid att bryta ner. Plastberg och små plastpartiklar i marina miljöer och förmodligen i limniska system (forskningsprojekt har nyligen påbörjats) är allt mer i fokus inom forskningen. Förutom att plasten i sig ställer till problem fysiskt (plastpartiklar äts av små kräftdjur), binds fettlösliga ämnen in i dessa och ackumuleras. Dessutom finns i plast ämnen som löser ut sig och har direkt hormonstörande effekter (bl.a. Mjukgörande fatalater) på människor och djur. En del forskare inom området är övertygade om att en del hälsoproblem är kopplade plaster (finns många olika). För min del väljer jag att om möjligt att undvika plaster, men det är inte lätt. Jag kan åtminstone välja vin i glasflaska och med naturkork. Som sagt det behövs en fullständig analys av förpackningarnas ekologiska fotavtryck för att vi skall göra det rätta valet. Dessutom finns krav etc. och fairtrade om vi även skall inkludera vinets framställning. Så småning om kanske det kommer information om en produkts sammanlagda ungefärliga miljöpåverkan på dess hylla och vi får ta ett beslut utifrån det. |
Namn: Anders |
Skickat: 13:24 - tis 06 aug 2013 |
Hakan.olsen:
Ja, om man räknar på bara korken så har du ju förstås rätt. Men korken är en försvinnande liten del i en vinflaskas livscykel. Om du skulle börja diskvalificera argentinska, sydafrikanska och australiensiska viner så skulle du vinna mycket mer i miljöhänsyn än de få gram koldixid som du vinner på att ha kork istället för skruvkork. Eller om du tog cykeln till systemet istället för bilen så skulle miljövinsten bli mycket mycket större än val av kork. Sedan förpackningarna: glasflaskor kostar mycket och är tunga att transportera och leder till mycket utsläpp. Diskvalificera alla dem och satsa på bulkviner som bag-in-box eller vin i plastflaskor så har du gjort miljön en stor tjänst. Sedan vinframställningen, den skapar också mycket koldioxidutsläpp. Om man använder sig av skruvkork så kan flaskan återförseglas och vinet drickas senare. Blir det en skvätt kvar i en flaska med kork, så slängs den oftas. Ok, jag vet att de flesta dricker upp sitt vin men på många restauranger och i andra sammanhang blir det rester. Räkna på 1000 flaskor och hur mycket vin som slängs med skruvkord versus naturkork, så ska du se att miljöpåverkan från de helt onödiga restprodukterna vida överstiger det man "tjänar" på att ha vanlig kork. Det är oerhört konstigt att argumentera för naturkork gentemot skruvkork ur miljösynpunkt om man inte tänker helhetligt. Korkens utsläpp är miniatyriskt om man ser till hela vinflaskans livscykel. Och ändå säger du att du tänker "djupare"? Det förstår jag inte. Om du sagt att du skrapar lite på ytan, då hade jag förstått. |
Namn: Hakan.olsen |
Skickat: 11:15 - tis 06 aug 2013 |
Anders, det har att göra med miljön. Att använda naturkork är mycket mera miljövänligt än skruvkorkar av metall eller plastkorkar. Korkekskogarnas ekosystem med dess speciella fauna och flora är dessutom hotad då ekarna ersätts med ecalyptus som lätt antänds genom de flyktiga ämnen som de avger. Risken för korkdefekta viner har minskat kraftigt under senare år. Tanken för min del var något djupare för min del. Klartfinns det något vin med skruvkork som har Mora i namnet kommer jag att testa det. Det bästa vore om det bara heter Mora. Klart andra kan naturligtvis göra sina bedömningar. Det finns många experter inom området numera. |
Namn: Ludde |
Stad: Ludvika |
Skickat: 23:14 - mån 05 aug 2013 |
Mazn: Skicka mail till Kenny, han vet nog. |
Namn: Anders |
Skickat: 22:42 - mån 05 aug 2013 |
Nu blev jag besviken. Trodde det var en vinexpert vi hade att göra med. All forskning på området har kommit fram till att samtliga viner, unga, gamla eller medelålders mår allra bäst av att förvaras med skruvkork. Det är den mest effektiva förslutningen mot de två vanligaste defekterna i vin, nämligen TCA och förtidig oxidation. Jag vet inte varför de har diskvalificerats, men nu kan jag knappast ta resultaten seriöst. Jag får starta min egen Mora-vin-serie kanske, för det är inget fel på idén dock. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 22:33 - mån 05 aug 2013 |
Viner med skruvkork är diskvalicerade. Jag kommer bara att behandla viner med äkta kork (dvs. från korkek), inget sjövett i detta sammanhang.
Åtekommer, för att komma fram til det bästa Mora-vinet. |
Namn: mazn |
Stad: sk |
Skickat: 22:30 - mån 05 aug 2013 |
Hej, när jag surfar in på moraik.se med min sony android platta, laddas sidan om konstant, eller delar av sidan, typ ramar. Vilket gör det svårt att läsa och se bilder/filmer vilka försvinner snabbt, unbder sekunden. Upplever detta bara på moras hemsida. Funderade om det var kopplat till reklambanners de har på sidan. Någon mer som kännerigen eller råkat ut för fenomenet?
Förresten, moraik-appen, är den igång? försökte köpa ett årsabonnemang igår, köpet gick inte igenom. Den kanske är nerlagd i väntan på något nytt, som det ryktades om i våras, eller vad säger ni som vet? |
Namn: Leffe |
Skickat: 22:04 - mån 05 aug 2013 |
JE, Hakan:
Fin idé bägge. Varje vinrecencion borde även omfatta APK-värdet. (alkohol per krona, mäts i cl/kr) Håller dock med om Gardermoen. Priserna där är dessutom billigare än på Arlanda. Konstigt nog. |
Namn: JE |
Stad: Soller |
Skickat: 20:57 - mån 05 aug 2013 |
Hakan: Själv så har jag bara bedömt vin efter sötma, alkohol för pengen och om det är skruvkork på flaskan. Fast det var visserligen 10-12 år sedan =) |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 19:02 - mån 05 aug 2013 |
nu har jag tänkt börja en serie här som jag kommer med utlåtande om Mora-vin, dvs. vin med Mora i namnet. Något sådant kan inte Leksand åstadkomma. Det finns inget vin där Leksand finns i namnet, det blir bara Leksandsbröd.
Första vinet som inte finns på systembolaget heter Elias Mora från Toro i Spanien. Vinet köptes på taxfree på Gardemoen i Oslo, som har ett mycket bra vinsortiment., om vi jämför med Arlanda. Jag kommer framöver att gå igenom "Mora-viner" inköpta på Systembolaget för att få fram det bästa Mora-vinet. Vi får se vad jag hittar. Dagens vin som är från 2008 har en tät röd färg med en viss brun nyans, dvs inte allt för ungt. Lukten påminner om plommon, körsbär med viss rökighet, efter att man lyckats komma igenom alkoholstickigheten. Detta vin har potens helt klart när det alkoholhalt. Smaken visar direkt en strävhet, med efterföljande smakbomb och lång eftersmak. Helt enkelt ett mycket bra vin för 100 Nkr. Helt klart kvalar vinet in som ett Mora-vin. |
Namn: Orsa |
Skickat: 23:17 - lör 03 aug 2013 |
Såg nu att det gällde dagens idrott, håller med om att Zlatan är störst i lagidrott i Sverige nu. |
Namn: Orsa |
Skickat: 23:13 - lör 03 aug 2013 |
Zlatan....?
Henrik Larsson heter Sveriges genom tidernas störste inom lagsport, GreNoLi, Nacka, Strimma och Tumba må varit stora men Henkes triumfer kommer ingen nu levande svensk upp i, Sir Henrik Larsson... Anser jag iaf... |
Namn: Honken |
Skickat: 21:41 - lör 03 aug 2013 |
Andreas: Det är det nog. |
Namn: Andreas |
Skickat: 18:44 - lör 03 aug 2013 |
Angående dagens kickoff med räkfrossa! Om man nu inte vill äta just räkor vet någon om det är öppet att bara åka ner & ta en öl? |
Namn: Ludde |
Stad: Ludvika |
Skickat: 17:11 - lör 03 aug 2013 |
MAO: det är de jag försökt få fram. Att Zlatan behöver sina stjärnor för att lyckas , dom finns inte i svenska landslaget tyvärr, men hur som helst så finns det många meningar om hur bra han egentligen är. Jag tycker det finns bra många spelare i världen som är mer komplett än han. Ronaldo ,Rooney Messi mfl . Men Sveriges nuvarande bästa spelare är han nog. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Skickat: 14:46 - lör 03 aug 2013 |
Angående Zlatan så är han den största idrottman vi har enligt min mening. Han är topp 10 i världens största idrott - hockey ska vi komma i håg är en väldigt liten sport internationellt sett. Handboll, basket, friidrott, tennis, simning, baseboll, pingis ja listan kan göras lång på sporter som är större än ishockey.
Att Zlatan inte presterar i landslaget beror ju på omgivningen. Exempelvis så är ju inte Bale speciellt framträdande i Wales och även Cavani kan ha det svårt i Uruguay. Hur bra skulle exempelvis Messi vara i svenska landslaget? Det får vi ju aldrig svaret på men inte ett dugg bättre än Zlatan skulle jag tippa på. Att få vara i en bra omgivning gäller ju alla stora fotbollsstjärnor. Nej, Zlatan är oavsett vad man tycker om honom som person Sveriges största idrottsman just nu alla kategorier. |
Namn: Ludde |
Stad: Ludvika |
Skickat: 13:53 - lör 03 aug 2013 |
Leffe: smaken är som baken,delad:) men ska vi prata Zlatan o landslag så är det Max 10 matcher som han varit bra o det sen han börjat spelat fotboll med laget o inte bara tänkt på sig själv. Tidigare var han ju inte speciellt noga med att passa sina medspelare. Egot hans har varit viktigare än laget, men där har han förbättrats sig som tur är. |
Namn: Gunnarsson |
Länk: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/orebro/article17237485.ab |
Skickat: 13:03 - lör 03 aug 2013 |
Hoppas innerligt att kungen återkommer någon dag i framtiden. |
Namn: PeO |
Skickat: 10:25 - lör 03 aug 2013 |
Leffe: Håller med dig igen. Zlatan är i mitt tycke den i särklass störste. |
Namn: Leffe |
Skickat: 06:08 - lör 03 aug 2013 |
Ludde: Jo, men om nu dessa "stjärnor" runt honom är så bra, hur kommer det sig att det inte var hans lagkamrater som vann skytteligan i både Italien och Frankrike då? Första Svensken som lyckats vinna skytteligan i Italien sedan Gunnar N 1955. Han gjorde det två gånger dessutom.
Och vilka "stjärnor" spelade runt honom när han härjade och hade lekstuga med Englands landslag? |
Namn: elvenman |
Stad: Mora |
Skickat: 00:32 - tor 01 aug 2013 |
Om någon undrar så är medlemsutskicken för drakarna är på G...
Förhoppningsvis skall de vara ute före första träningsmatchen. |
Namn: Nille |
Stad: Mora |
Skickat: 09:49 - ons 31 jul 2013 |
Tråkigt att Oskar Bäcklin blev tvungen att lämna Mora ik av privarta själ. Kanske han kommer tillbaka om det ordnar upp sig för honom.
Alla ni som är inne och kommenterar både det ena och andra eller bara läser kommentarerna. Ett litet tips som ni kan utnytja om ni spelar med Svenska spel. Det är möjligt att begära att ni stödjer Mora ik med spelkortet. Fråga nästa gång som ni spelar lotto, stryktips osv. Alla bäckar små....... Den 11 augusti börjar nya bingolotto också. Det ger mest pengar till klubben. HEJA MORA IK i med och motgång |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 15:11 - tis 30 jul 2013 |
jag föredrar fornsvenskans framledes. Framdeles låter något klumpigt.
Hälsningar från Tromsoe |
Namn: Stigsson |
Länk: http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/framdeles-gar-det-bra-med-framledes/ |
Skickat: 13:39 - tis 30 jul 2013 |
Moose o Leffe:
Se länken ang. er språkfråga. Ämnet flyttat till "Annat" då det absolut inte tillhör "Trupp") |
Namn: Ola |
Länk: http://mrmadhawk.se/2013/july/wikstrand-traffade-frolunda.html#comment |
Skickat: 12:43 - mån 29 jul 2013 |
Kenta>
Det verkar ju konstigt om han har en elitserieklausul i sitt ettårskontrakt. |
Namn: Kenta |
Stad: Mora |
Skickat: 12:32 - mån 29 jul 2013 |
På sajten MrMadhawk (som faktiskt brukar ha rätt) där kom idag ett inlägg om Wikstrands möte i lördags med Frölunda-toppfolket.
Har han en otäck SHL-klausul i sitt kontrakt så att han kan gå nu om han vill?????? Nån som vet?? för det vore tråkigt. |
Namn: Bollen |
Skickat: 11:21 - mån 29 jul 2013 |
Skåningen är mattrisen Oliver. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 18:04 - sön 28 jul 2013 |
Kenta: återkommer om detta. Jag är bortrest under närmaste veckan. |
Namn: Kenta |
Stad: Mora |
Skickat: 15:58 - sön 28 jul 2013 |
Man trampar ju vatten nu innan säsongen äntligen kommer i gång. Tycker att MoraIK appen kan vara lite kul nu när pojkarna börjat svetsa ihop laget.Särskilt den sista med Fåsås-Lasse och skåningen MrMadhawk-parodin.
Vilka gör rollerna i inslaget? Tror nog att det kan vara den äkta skåning som finns laget. |
Namn: Anders |
Skickat: 10:37 - sön 28 jul 2013 |
HakanOlsen:
Jag är intresserad i MIK-manchettknappar. Skulle även vilja beställa manchettknappar med ett annat motiv. Kan du inte PM:a mig om du har fått något pris för ett parti på 50 eller andra storlekar? |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 18:32 - lör 27 jul 2013 |
Jag har varit ikontakt med Skultuna avseende manshettknapparna. Min antal är 50. Jag tror det skulle vara en bra sak när vi går på fester då kan vi göra seriös reklam för MIK. |
Namn: PeO |
Skickat: 14:36 - ons 24 jul 2013 |
Sold: Kul att höra att ni är beredda att jobba med sajten. Min önskan är väl ganska självklar, att ni satsar på områden som inte redan täcks av andra sajter. Men visst, intervjuer där man kommer innanför den slätstrukna yta man får i pressen vore kul. Personligt och med inblick i hur det är att kuska land och rike runt i landets andraliga. |
Namn: Sold |
Länk: http//www.mikmusik.se |
Stad: Sold |
Skickat: 13:02 - mån 22 jul 2013 |
Hej på er MIK fans!
Jag tänkte att jag skulle utveckla mikmusik.se betydligt till kommande säsong. Vad vill NI supportrar läsa om på sidan? Kommer att göra en helt ny sida till hösten där man bla kommer att kunna läsa intervjuer mm innan vissa matcher med nyckelspelare inom Mora IK. Vad mer vill ni läsa om? Skicka ett mail på tommy@mikmusik.se med förslag och idé'er på innehåll. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 20:00 - lör 20 jul 2013 |
skoj att SAIK ligger högt upp. Men vi får se till att vi kommer högre upp framöver. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 12:18 - lör 20 jul 2013 |
igår var jag på Skultunaverken utanför Västerås. Vilka snygga manchettknappar de gör! Det går att beställa sådana efter egen design. Det vore något med MIKs logga. Något att ta in för klubb-shoppen? |
Namn: SIVASN |
Stad: F |
Skickat: 23:30 - tis 16 jul 2013 |
Mora - Hedemora via Falun 134km via Blge 146km
Mora - Borlänge via Falun 105km via leksand 101km Så den som säger att det är sååå mycket längre att åka över Falun ljuger + att det är mycket bättre väg över Falun. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 22:36 - tis 16 jul 2013 |
MAO: men vi har de snyggaste målvakterna och de mest populära i Milano. |
Namn: Daniel |
Stad: Hedemora |
Skickat: 21:48 - tis 16 jul 2013 |
Perka: åk som sagt via Falun. Det blir typ en mil längre, men det tar faktiskt kortare tid pga bättre vägar, inga fartkameror (tror jag) och färre byar efter vägen + att du självklart slipper ....... |
Namn: Steff |
Skickat: 21:42 - tis 16 jul 2013 |
Perka: Eller via Vansbro :) |
Namn: Thomas |
Skickat: 20:41 - tis 16 jul 2013 |
Perka> Åk över Falun :) |
Namn: omega |
Länk: http://www.svenskafans.com/hockeyzon/322931.aspx |
Skickat: 18:18 - tis 16 jul 2013 |
Perka |
Namn: Joakim |
Stad: Mora |
Skickat: 17:16 - tis 16 jul 2013 |
Perka:
Jag tror du kan klara dig bra med lite astma medicin och en bra ac, sätt på returluft innan du kommer in i det stället. på så vis minimerar du eventuella virusutbrott med mera :) |
Namn: perka |
Skickat: 17:03 - tis 16 jul 2013 |
Imorgon tänker jag åka riks70 söderut. Då passerar man ju L******
Behöver jag ta några särskilda sprutor? |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Skickat: 15:30 - tis 16 jul 2013 |
PeO: Viken varumärkeschock! Var tämligen övertygad om att LIF tillsammans med Vikabröd, Ejendals, Clas Ohlson och självaste Leksands kommun hörde till Sveriges, om inte rent av hela världens starkaste varumärken. Allt så klart beroende på att de sponsrar Leksands IF. Hela Sveriges lag... |
Namn: PeO |
Länk: http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/klubben-som-vacker-allra-starkast-kanslor/ |
Skickat: 13:57 - tis 16 jul 2013 |
Nej det här kan väl inte stämma? Min värld är i gugning. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 18:17 - sön 14 jul 2013 |
jörgen malung: för min del väntar jag ytterligare en tid innan jag uttalar mig. Jag antar att du är MIK -supporter även om ditt inlägg indikerar det motsatta. |
Namn: Jörgen |
Stad: Malung |
Skickat: 16:39 - sön 14 jul 2013 |
Jaha, Blir det topp 3 denna säsong eller vad tror ni Mora folk?? |
Namn: Resenären |
Skickat: 00:18 - fre 12 jul 2013 |
Daniel,
Som du ser så skrivs det under kategorin Annat så du kan väl börja skriva om nåt annat då;) |
Namn: Daniel |
Stad: Hedemora |
Skickat: 22:16 - tor 11 jul 2013 |
Snälla, räcker det inte med den här leksandsbröd-diskussionen nu.... |
Namn: Thomas |
Stad: Mora |
Skickat: 21:34 - tor 11 jul 2013 |
PeO> Mycket bra skrivet, trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle bli sånt rabalder för ett inlägg om knäckebröd.. Jag håller med, köper gårdsstyckat kött, och lägger gärna dom extra kronorna på att gynna dom närproducerat och dom mindre företagen som säljer på kvalitet..
Vikabröd borde läggas ned, det är inte i närheten av vad det en gång var, numera bakat på ett kostnadseffektivt sätt.. För övrigt så skulle jag aldrig stoppa något i munnen som tillverkats av Leksandsbröd.. |
Namn: PeO |
Skickat: 15:13 - tor 11 jul 2013 |
Ni som tröttnat på varumärlen slutar läsa nu. Jag kanske överaskar dig Leffe när jag säger att logiken bakom utfallet i tvisten mellan Wasabröd och Leksandsbröd inte är särskilt svår att skönja. Det betyder inte att jag sympatiserar med beslutet, svagheten med såna här mål är att dom alltid innehåller ett mått av godtycke.
Atria vilseleder kunder när dom kränger Onsalakorv. De allra flesta tror nog dom handlar korv från ett litet bolag när de väljer Onsala. För mig och många andra i en växande grupp är det avgörande. Jag handlar alltid av Gudruns, vilka jag cyklar förbi varje morgon, när jag kan välja det framför Scan. Dels gynnar jag alltid uppstickare och nya entreprenörer, dels har jag en föreställning om att dom producenterna använder bättre varor och producerar med passion och stolthet. Kanske rent av miljövänligare. Korven från Mora Salt & Rökning är godare än den från Siljanschark vilken i sin tur är godare än den från Scan. Mycket av den upplevelsen sitter i vetskapen om att det är lokalproducerat av en liten firma med kämpaglöd och stolthet. När Leksandsbröd saluför Vikabröd vilseleder dom konsumenterna vilka tror dom köper ett handbakat bröd från ett litet gulligt familjeägt bageri. Leksandsbröd snyltar på renommé byggt av Roslagsbröd, Pyramidbröd och alla andra små företag runt om i landet som lyckats skapa en marknad för dyrare delikassbröd. Det går sannolikt inte att stämma Leksandsbröd för det men det är ett ojuste sätt att tjäna pengar. Och som entreprenör måste det vara ett tråkigt sätt att göra affärer eftersom enda drivkraften bakom beslutet är profit, inte att skapa något eller utveckla företag och människor. Leksandsbröd kunde lika gärna börjat kränga skinnsoffor vid sidan om. |
Namn: Hakanolsen |
Skickat: 20:24 - ons 10 jul 2013 |
leksandsbröd skall klara sig på egen hand, det är hockeylaget som behöver pengar för att klara sig. Vikabröd kan inte kalla sig handgjort om det inte är det. Jag anser att Produkten Vikabröd skall läggas ner, trist nog.
Hälsningar från Edinburgh |
Namn: Thomas |
Skickat: 18:42 - ons 10 jul 2013 |
Ja vad ska man säga? Miljoner i extra marknadsföring Leffe?? Om nu Leksandsbröd är så eminent som du verkar tycka så ska väl det sälja sig självt, eller?
Det enda du gör är att måla in dig i ett hörn, det jag skrev var att dom "borde" stämmas, och det av den geografiska anledningen som de själva använde för att få Wasabröd att ändra namnet på sitt knäckebröd. Mig veterligen så fanns det ingen i Mora som protesterade mot att Wasabröd hade en produkt som hette Moraknäcke. Och jo, jag vet att Leksandsbröd numera äger Vikabröd, men Vika ligger lik förbannat inte i Leksand, och det ska dessutom gräddas för hand över öppen eld.. Och vad ger dig rätten att påstå att det jag skrev är "helt galet fel"?? Vem är du att påstå att du har rätt och andra har fel? Googla kan vi nog göra lite till mans tror jag, men att raljera och påstå att du är den som har rätt och vi andra har fel blir smått fånigt, kan du inte läsa innantill innan du slår på stora trumman och hävdar att alla har fel och du har rätt så är det bara sorgligt, BORDE är ett svenskt verb och en böjning av BÖRA, vilket kan användas till exempel så här "Du borde inte skriva som om det var du som satt på den absoluta sanningen" Tack för ordet och lägg ner!! |
Namn: perka |
Skickat: 16:23 - ons 10 jul 2013 |
Vikabröd och Pyramidbageriet är ju direkta konkurrenter, samma typ av gott knäckebröd.
Vad tycker du Leffe? Ska man göra samma sak som Leksandsbröd gjorde? |
Namn: Leffe |
Skickat: 14:12 - ons 10 jul 2013 |
PeO: Så du tycker det är rimligt att Leksandsbröd ska behöva pröja miljoner kronor extra i marknadsföring för att kunna sälja lika mycket bröd, bara för att vara "juste"? Leksandsknäcke och Moraknäcke var ju direkta konkurrenter, med samma typ av mediokra knäckebröd. Vikabröd däremot har ingen naturlig konkurrent i Wasabröds produktportfölj. Jag har svårt att se att de undviker att stämma för att de "beter sig mer juste" som du uttrycker det.
En konsument som köper Onsalakorv blir vilseledd? Nja. Det beror väl på om korvens kvalitet påverkas om charkuteriet flyttar. Samma kvalitet och samma traditionella recept - lika nöjd konsument. Sämre korv - ja förmodligen. |
Namn: PeO |
Skickat: 11:22 - ons 10 jul 2013 |
Du diskuterar med dig själv Leffe. "borde stämmas" tolkade du bokstavligt men det handlar om huruvida Leksandsbröd agerar juste eller inte. Man kan gå genom livet och bete sig som en gris utan att vara kriminell eller bli stämd. Du borde också ha klarat av att plocka upp fnisset över att helyllebagarn i Leksand plötsligt agerar på ett sätt som liknar något dom tidigare kritiserat. Det är inte riktigt i takt med samtiden då konsumenter snart vill veta vad kossan i hamburgaren hette.
Den amerikanska lagstiftningen är jag inte bevandrad i men jag gissar att ägarna vet vad dom gör. De amerikanska konsumenterna kommer dock tro att dom köper ett svenskat kaffe. Du tror inte att en konsument upplever sig mer vilseledd när den får veta att Onsalakorven i munnen inte längre har något med Onsala att göra än när den får veta att de nya Gislavedsdäcken på bilen inte alls är svenska? Vi tror olika. Nästa gång du är vänlig nog att googla fram fakta för att återge här får du vara mer noggrann. Champagne är sedan länge skyddat enligt EUs regler. |
Namn: MAO |
Stad: Solna |
Skickat: 23:42 - tis 09 jul 2013 |
Wixner: Såg också den där figuren och så klart måste man ifrågasätta lämplighetsgraden i att bära hockeytröja och speciellt av den sorten. Detta tilltag gjorde en annars mycket trevlig konsert lite otrevligare. |
Namn: Wixner |
Skickat: 21:36 - tis 09 jul 2013 |
Märkligt att en del människor tycker att det är lämpligt att bära ishockey matchtröja på Allsång på Skansen... |
Namn: perka |
Skickat: 20:11 - tis 09 jul 2013 |
Dom är redan sponsorer. God bärs förresten, Amber Ale finns på bolaget i Mora |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 20:04 - tis 09 jul 2013 |
skit i k-brödet. Hur är det med Mora bryggeri? Har de inte startat igen efter många år i träda? De borde kunna sponsra, Något bryggeri har inte Leksand antar jag. Hälsningar från ett vansinnigt hett Glasgow. Climate warming? |
Namn: perka |
Skickat: 18:53 - tis 09 jul 2013 |
Det är inte lätt att vara MIK-fan.
När vi sponsras av Wasabröd så slår dom söder om sjön till. Tänk om Muslimska broderskapet får reda på att Pyramidbageriet sponsrar MIK. |
Namn: perka |
Skickat: 18:47 - tis 09 jul 2013 |
Leffe>
satan, missade man detta med Vikabröd i Versailleavtalet. Vilka amatörer! |
Namn: Leffe |
Skickat: 17:32 - tis 09 jul 2013 |
Ludde: du får naturligtvis äta vad du vill. Mask, bröd, potatis, jag bryr mig inte. Storhetsvansinne? Knappast jag har ju redan förklarat en gång för dig. Det handlar om varumärke.
Leksandsbröd har rätten till varumärket Vikabröd. Wasabröd har ingen rätt till något Mora-varumärke. Det har aldrig tillverkats bröd i Mora och finns således inget sådant ord som "Moraknäcke". Då får man väl bygga en fabrik i Mora först, börja tillverka Moraknäcke (och därmed etablera ett varumärke), sedan lägger man ner fabriken och flyttar tillverkningen till Filipstad. Då blir det en helt annan juridisk sak. |
Namn: Leffe |
Skickat: 17:18 - tis 09 jul 2013 |
Jag undrar vem som skriver infantila svar jag.
perka: Om du vetat bättre så skulle du veta att Champagne har speciell status. 1891 ingick man ett speciellt avtal som skulle skydda namnet. Det blev även en het fråga i "Treaty of Versailles" efter första världskriget. Det finns således inget som skulle skydda namnet Champagne om inte dessa speciella avtal fanns. Sådana avtal finns inte för Vikabröd heller. Jag förstår för övrigt inte detta galna behov om att göra det till något olagligt? Jag svarade först bara på ett inlägg där det skrevs att de "borde stämmas". Vilket naturligtvis är helt galet fel. Sedan har de kommit en massa konstiga inlägg som försvar. Poängen är att det knappast finns grund för stämning. Om ni inte gillar brödet, ÄT DET INTE! Så mitt exempel gillas inte. Spelar ingen roll var maskiner tillverkas, men mat spelar roll? Jaha. Det blir allt märkligare detta. Tar ett annat exempel då. Gevalia har flyttat en del av sin produktion av kaffe till USA. Får man verkligen, enligt er, tillverka Gevalia i USA utan att byta namn på kaffet? |
Namn: perka |
Skickat: 12:09 - tis 09 jul 2013 |
Jmf:
Mousserande vin får inte kallas champgne ordet inte tillverkas i distriktet Champagne. Moraknäcke får inte kallas för Moraknäcke för det tillverkas i Filipstad. Vikabröd ...... Å jag glömde det gäller ju Leksand, och då får man göra hur sjutton man vill |
Namn: Ludde |
Stad: Ludvika |
Skickat: 10:32 - tis 09 jul 2013 |
Men snälla Leffe, vad är det med er leksingar? Lider ni av storhetsvansinne ? Det är väl för tusan lika illa att kalla ett bröd för vika om det tillverkas i Leksand som att kalla ett bröd för Mora o det tillverkas i Filipstad , eller ska leksandsbröd särbehandlas på samma sätt som lif? O som nån skrev jag skulle hellre äta mask det skulle banne jag oxå göra. |
Namn: PeO |
Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Garanterad_traditionell_specialitet |
Skickat: 09:16 - tis 09 jul 2013 |
Leffe: Det verkar till den grad viktigt för dig att försvara Leksandsbröd att du skriver infantila svar. Dina meningsmotståndare har tydligen inte bara fel utan ”helt fel”. Eftersom du har jättejättejätterätt kan du kanske förklara vad det har med produkten Vikabröd att göra att det sedan länge tillverkats bröd i Leksand? Att blanda in Husqvarna är fånigt, du vet lika väl som andra att mat och kultur hör ihop. Det är därför det är sånt rabalder om var och hur en ost tillverkas men ingen bryr sig om var en Toyota är monterad. |
Namn: Ola |
Stad: Nu i G |
Skickat: 22:00 - mån 08 jul 2013 |
Leffe>
Det får Wasabröd göra i så fall. Men som sagt, de skulle aldrig sjunka så lågt som Leksandsbröd gjorde. |
Namn: RQT |
Skickat: 21:12 - mån 08 jul 2013 |
Leffe: Tror inte heller man skulle vinna i rätten.. Nu. Hela grejen handlar väl om att det var ganska småaktigt att stämma Wasabröd från första början. Varför liksom? Klarar man inte av konkurrens utan måste göra det med fulknep? Jaja, det verkar känneteckna den byn. |
Namn: RQT |
Skickat: 21:12 - mån 08 jul 2013 |
Leffe: Tror inte heller man skulle vinna i rätten.. Nu. Hela grejen handlar väl om att det var ganska småaktigt att stämma Wasabröd från första början. Varför liksom? Klarar man inte av konkurrens utan måste göra det med fulknep? Jaja, det verkar känneteckna den byn. |
Namn: Leffe |
Skickat: 20:29 - mån 08 jul 2013 |
Tomas, Ola>
Ja men om ni är så tvärsäkra så är det väl bara att stämma Leksandsbröd då. Själv är jag säker på att jag har rätt och att ni resonerar helt fel. Det har ju sedan länge tillverkats knäckebröd i Leksand i industriell skala. Men ja, välkommen att stämma. Jag är säker på att ni förlorar i rätten. Det är något helt annat ni pratar om nu. |
Namn: Thomas |
Stad: Mora |
Skickat: 14:30 - mån 08 jul 2013 |
Leffe> När Leksandsbröd drog Wasabröd inför rätten så var det med motiveringen att det aldrig gjorts knäckebröd i Mora, vilket iofs är rätt till viss del (bakat knäckebröd har gjorts i alla tider i Mora med omnejd, dock inte i industriell skala) Därför ansåg Leksandsbröd att det var felaktigt att Wasabröd skulle få tillverka ett bröd med namnet Moraknäcke..
Om nu Leksandsbröd anser att Wasabröd inte ska få tillverka Moraknäcke så anser jag att Leksandsbröd inte ska få tillverka Vikabröd i Häradsbygden på grund av samma geografiska regler som Leksandsbröd använde sig av, dessutom så ändrar Leksandsbröd tillverkningssättet på det "nya" Vikabrödet.. Det riktiga Vikabrödet tillverkades i vedeldade ugnar i Vika, inte i elektriska dito i Häradsbygden.. |
Namn: ilfan |
Skickat: 12:56 - mån 08 jul 2013 |
melin har lämnade klubben för flera månader sen |
Namn: Ola |
Stad: T |
Skickat: 08:55 - mån 08 jul 2013 |
Leffe>
Egentligen struntar jag i var det tillverkas. Jag åt Morabröd från Filipstad utan problem. Och jag förmodar att Wasabröd inte kommer sjunka så lågt som Leksandsbröd gjorde för mer än tio år sedan. I fallet med Vikabröd är det dock skillnad. Leksandsbröd har ju ändrat tillverkningsprocessen och lämnat vedeldade ugnar. Så det är ju inte ens samma bröd längre. Men samma namn. Vilseledande? |
Namn: Leffe |
Skickat: 06:06 - mån 08 jul 2013 |
Ola: Vikabröd HAR ju tillverkats i Vika, har mångårig historia, därifrån kom processen, receptet, etc etc. Jämför Moraknäcke - Mora. Nada? Med din argumentation så skulle ju en Husqvarna-maskin tillverkad i Polen eller Kina inte få heta Husqvarna längre. |
Namn: Ludde |
Stad: Ludvika |
Skickat: 19:56 - sön 07 jul 2013 |
Ola.: helt rätt, men tror inte att 'Leffe' håller med om det, :) vissa saker gällande Leksand oavsett om det är hockeyregler eller knäckehistoria mm mm listan kan göras lååång så gäller tydligen inte Sveriges lagar i den hålan. Och ang knäckebröd så har jag Inte på dom senaste 20 åren stoppat Leksands bröd i min mun, inte bara för att jag avskyr allt som heter nåt med Leksand utan för att det smakar gammalt o seg skosula om deras bröd.finns så mycket mera prisvärt bröd att lägga pengarna på. |
Namn: Ola |
Stad: T |
Skickat: 12:26 - sön 07 jul 2013 |
Leffe>
Det handlade om att det var vilseledande att Mora knäckebröd inte tillverkades i Mora. Nu kommer Vikabröd att tillverkas i Leksand. Lika vilseledande således. |
Namn: Leffe |
Skickat: 10:28 - sön 07 jul 2013 |
"...så förlorar man KNAPPAST rätten..." skulle det stå. Sorry. |
Namn: Leffe |
Skickat: 10:27 - sön 07 jul 2013 |
Thomas:
Varför exakt ska de stämmas tycker du? Jag gick in på din länk och där stod: "Och nu då, ska ni ge er på Falu rågrut också? - Nej, det tänker vi inte. Falu rågrut har sitt ursprung i Falun, men det har aldrig legat någon knäckebrödsfabrik i Mora." Vikabröd tillverkas ju i Vika. Om Leksandsbröd köper det så köper man även rätten till namnet Vikabröd. Om man flyttar produktionen så förlorar man ju rätten till att använda varumärket. När man är ute och reser så ser man ofta billiga Vodkor med svenska flaggor på flaskorna och svenskklingande namn, men som man aldrig någonsin hört talas om och som osannolikt är vare sig svensktillverkat eller har någon anknytning till Sverige. På ett sätt är det ju kul att svensk vodkas rykte står sig gott internationellt, men för tillverkarna i Sverige (som har mycket hög kvalitet) som exporterar så kanske det inte är så kul att dessa lågprisvarianter florerar på marknaden och snyltar på namnet med en Vodka som smakar spya i jämförelse. Men man ser bara dessa utanför Europa i länder som inte har ett välfungerade marknadsskydd. Även fast det i detta fallet var synd att Mora gick miste om ett bra varumärke, så tycker jag ändå att det är viktigt att man värnar om detta skyddet. Man ska inte kunna snylta på andra varumärken. |
Namn: G. |
Skickat: 07:41 - fre 05 jul 2013 |
LIF BO:
Ääh, de där är lika i bägge lägren. Om inte än värre från den blåvita sidan. Kolla bara på DT.se, detta trots att man numera måste skriva via FB. Vad som verkligen drar ett "löjlets skimmer" över saker och ting i dessa sammanhang är väl framförallt när det är Morabor iklädda Lifs klubbmärke som inte gör annat än att snacka skit om ortens lag. Pinsamt. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 22:19 - tor 04 jul 2013 |
jag även det, bra bröd. |
Namn: perka |
Skickat: 22:14 - tor 04 jul 2013 |
DalaJärna knäcke bakas av Pyramidbageriet som sponsrar MIK, jättegott! |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 22:08 - tor 04 jul 2013 |
när det gäller handgjort knäckebröd är storstsborna villiga att betala, men de måste få information. Tror de som gör Vikabröd att de säljer utan reklam, dvs. Utan information om sin genuina framställning? Min absoluta favorit just nu, som jag nämnt tidigare, är vikabröds surdegsbröd gjort på korn. Helt otroligt bra. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 21:39 - tor 04 jul 2013 |
hur gick det med de bästa orterna när det gäller sport? |
Namn: Ola |
Stad: T |
Skickat: 14:12 - tor 04 jul 2013 |
LIF BO>
På den här sidan diskuterar vi allt utom politik. Och har så gjort i alla år. Finns ingen anledning att ändra på det. |
Namn: perka |
Skickat: 11:50 - tor 04 jul 2013 |
Jag kan inte låta bli. Hoppas att det finns en särskilt reserverad plats i helvetet för den här sortens hycklare. |
Namn: LIF BO |
Stad: WIBE |
Skickat: 11:43 - tor 04 jul 2013 |
Koncentrera er på Mora IK, det blir ett löjes skimmer över en annars bra sida.
PS sorry stavningen ds |
Namn: Resenärn |
Skickat: 09:52 - tor 04 jul 2013 |
Peo, Thomas,
Ja det är en vacker värld vi lever i, man blir helt knäckt! |
Namn: Thomas |
Länk: http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=B8CA403B235B382CE6D63925B8FFAD21.aldo4?cid=25991131&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d89894%26amp%3bnew%3dtrue |
Skickat: 08:58 - tor 04 jul 2013 |
Leksandsbröd borde stämmas precis som de gjorde då Wasabröd inte fick kallas Moraknäcke, med motiveringen att det tillverkades i Filipstad.. Vika ligger så vitt jag vet inte i Häradsbyggden och inte heller i Leksands kommun.. |
Namn: PeO |
Länk: http://www.dt.se/opinion/insandare/1.6041649-brodstrategi-som-inger-obehagskanslor |
Skickat: 08:43 - tor 04 jul 2013 |
Nej, jag är inte långsint... |
Namn: Ola |
Stad: T |
Skickat: 21:55 - ons 03 jul 2013 |
HakanOlsen>
De borde ju vara etta. :-) Tror att Växjö vinner. |
Namn: HakanOlsen |
Skickat: 18:11 - ons 03 jul 2013 |
sveriges bäst idrottstad: Leksand 19:e plats |