Annonseringskonsten och Mora IK

Matchannonser har tills för några år sedan varit den sista oskuldsfulla biten av svensk elitishockey. Trots att klubbarna omsätter miljontals kronor har matchannonserna ofta varit rörande enkla. Numera är det fyrfärgstryck, sluga slogans och blaffiga logos som gäller, allt i linje med matcharrangemanget. För den formintresserade MIK-supportern utgör alla de matchannonser som förekommit genom åren en speciellt intressant typ av dokumentation. Annonserna ger möjlighet till att gotta sig i både design- och idrottshistoria samtidigt.

Är annonserna bättre i dag än för 60 år sedan? Svårt att säga. Kanske tänkte man inte i termer som "målgrupp" och "segment" på den tiden men det tycks ha funnits en naturlig känsla för hur man skulle formge en tilltalande annons. Döm själva.

 

 

 

 

 

 

 

1944. Den bredaxlade snajdaren med kepan på svaj fick spela tidernas längsta byte. Killen kan spåras till medlemskorten från 1939 och kliver inte av matchannonserna förrän sent 1950-tal. Vem som eventuellt stått modell för den bicepssvällande liraren är dock ett mysterium.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1946. Annonsen är från premiärsäsongen i allsvenskan, rikets högsta serie. Tyvärr blev det torsk i hemmamötet mot KB men den snygga annonsen var väl värd åtminstone en poäng?

 

 

 

 

 

 

 

 

1947. Finländare på roadtrip i Dalarna och ett exempel på regionalt samarbete mellan Mora och Malung.

 

 

 

 

 

 

 

1948. Matchen mot VSK var inte bara säsongens sista hemmamatch, den var också direkt avgörande för MIK huruvida laget skulle hålla sig kvar i allsvenskan. Hemmasegern skrevs till sköna 8-5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1952. Kassören i MIK vädjar om jämna pengar, kanske beroende på att det var besvärligt att fumla med mynt i kylan? Dessutom skulle man tydligen se det som en ynnest att bli uppsläppt på läktaren efter att ha pröjsat entréavgiften på 3 kr. Bonusannonsen (det där blev nästan kul: bonus-Bonäs) lovar underförstått ett knallhårt derby.

 

 

 

 

 

1955. Match mot ett annat AIK i en annan division. När MIK drattade ner i div II blev annonserna lite enklare.

 

 

 

 

 

 

1957. Lutar inte "snajdaren" betänkligt det här året?

 

 

 

 

 

1958. Undrar om det var ett designknep att utelämna "IK" och bara skriva "MORA" eller om man sparade några kronor på kuppen?

 

 

 

 

 

 

 

 

1962. En viktig match i den lyckade kvalserien till vilken uppenbarligen förväntades storpublik.

 

 

 

 

 

1963. Juniorhockey på isstadion i Smidjegrav. Tydligen är trenden med NHL-klingande namn på svenska lag inget nytt. Rangers låter väl tufft men, ärligt talat, låter inte Diamonds lite gay?

 

 

 

 

 

 

 

1964. Ännu en av alla kvalserier för MIK. Denna gång , med Kenny Booth i båset (det blev lite kul med språket där också) och på isen blev det lyckat och MIK placerade sig framför den utannonserade motståndaren, Hammarby IF, och klarade därmed avancemang till division I.

 

 

 

 

 

 

 

1965. Vad som föranledde jubileumet vet jag inte. Undrar om motståndarlaget var som magneter på pucken? Vadå långsökt vits?

 

 

 

 

 

 

1965. Efter en snabb visit i division I tvingades MIK till kval där man bara mäktade med två oavgjorda matcher och åkte ner i division II. Jag tycker att den domedagsliknande stilen på annonsen ger en vink om vart det skulle barka.

 

 

 

 

 

 

 

1966. Betydligt mer optimism i detta års annonser, kanske beroende på att Strimma spelade i laget. Matchen mot Traneberg slutade med förlust men MIK avancerade ändå till division I. Att rapportera i högtalarna om resultaten i SM var tydligen ett lockbete. Lite svårt att föreställa sig i dag när man kan surfa internet i telefonen från läktaren.

 

 

 

 

 

 

 

1966. Den lokala trafikpolisen är påtagligt nervös inför derbyt. Matchen vanns av Mora IK med 5-4 och moringarna slutade tvåa i division I norra, före LIF!

 

 

 

 

 

 

 

1968. En minimalist har slagit till.

 

 

 

 

 

 

 

1969. En ny och mycket sportig design på annonserna. Spelaren ser kanske lite grann ut som en pojkspelare med sina sluttande axlar och tunna bröstkorg.

 

 

 

 

 

 

1971. Inget dalt i den här annonsen inte."Vi spelar ishockey på söndag. Kom dit och glo om ni vill. Nähä, skit i det då!"

 

 

 

 

 

 

1972. Det evinnerliga kvalandet under de här åren tycks ta på nerverna hos annonsmakaren, formspråket blir bara kärvare och kärvare.

 

 

 

1974. En annons så diskret att den nästan inte finns.

 

 

 

 

 

 

 

1974. Hockey 74/75 var en sorts kampanj som återfanns även i Leksands annonser. Vid en snabb blick till vänster : är det en flygande puck med fartstreck eller en badmintonboll?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1976. Den övre är en annons i grundserien (Rallarbo vann). Den nedre är en annons inför den superviktiga play-off matchen senare samma vinter. Trots matchernas olika vikt skiljer sig inte utformningen nämnvärt. MIK vann 5-3 och gick till kvalserien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1977-80. Ungefär så här såg annonserna ut under en period av år. Varför liraren har en cykelhjälm på skallen är höljt i dunkel.

 

 

 

 

 

 

 

1980. Kraftfull design! Matchannonsernas powertie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

198?. Oj, oj, oj, riktigt snyggt här med en stiliserad fight! Märkligt att man var tvungen att poängtera att det faktiskt var en sittplats som lottades ut, att lotta ut en ståplats hade ju inte varit speciellt generöst…

 

 

 

 

 

 

 

 

1981. "Se Hockey-Se Mora IK" är en slogan som fortfarande kan ses på streamers, företrädesvis på exemplar av Volvo 245 som inte tvättats sedan 1981.

 

 

 

 

 

1985. Ett derby borde kanske annonserats lite festligare? Annonsen andas inte så lite Fonus.

 

 

 

 

 

1986. Att medelpadingarna egentligen hette Sundvsall/Tunadals IF var tydligen en bagatell för annonsmakaren.

 

 

 

 

 

 

 

1986. En viktig och, visade det sig, spännande match förärades denna sparsmakade annons. MIF vann 6-5 med segermålet inprickat 43 sekunder från slutet. Apropå förköpshänvisningarna, minns ni från tonåren kommentaren "Vi ses vid MVC efter plugget!"

 

 

 

 

 

 

 

 

1991. Med en sån matchsponsor kan man knappast såga designen (ehh, inte så kul vits kanske). Boro var en kortlivad men frisk fläkt i svensk ishockey i sina ljusblå dräkter. Någon som minns om det var i den annonserade matchen som Roffe Riddervall fick sitt utbrott och med tvåhandsfattning svingade klubban likt en orch svingar en stridsyxa?

 

 

 

 

 

 

 

1991. Ett udda men ganska kul typsnitt dominerar den här intressanta annonsen.

 

 

 

 

 

1995. Vissa matcher säljer sig själva, då räcker det med enkel annonsering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2003. Ungefär så här har annonserna sett ut de senaste åren. Lite stela i formen kanske men funktionella.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2003. Även annonsbladet Masen används som kanal.

 

Du som har fler annonser, information om vem som stått för formgivningen eller bara vill bidra med initierade kommentarer får gärna höra av dig till redaktionen så uppdaterar vi. Om du dessutom har en kort anekdot från någon av de utannonserade matcherna är vi naturligtvis intresserade att infoga den också.

Slut

PeO Mattson